Wednesday, September 10, 2014

Bicara hati ketika bermalam di Mina 2

Kemantapan Iman

Ya Allah yang Maha Mulia dan Maha Agung, sesungguhnya Engkaulah Maha Sempurna yang menciptakan kami dengan penuh kesempurnaan dan memberikan kami nikmat iman yang sesungguhnya mampu menjadi benteng diri kepada segala permasalahan kami hari ini. Ya Allah, kami amat yakin Engkau sentiasa melihat apa yang kami lakukan, malaikatMu sentiasa mencatat perbuatan baik dan jahat kami. Ya Allah. Tiada apa yang terjadi di dunia ini tanpa pengetahuan dan perancanganMu. Ya Allah. Sesungguhnya Engkau sentiasa hidup. Tuhan yang tidak pernah tidur atau terlalai menguruskan makhluk Ya Allah.

Ya Allah kami sedar Rasulullah saw kekasihMu banyak berkorban untuk memastikan  kami menikmati Islam dan iman pada hari ini. Tanpa pengorbanan junjungan rasulullah saw yang tidak pernah mengenal erti penat dan lelah sera sanggup berkorban nyawa, tentulah kami tidak mengenalMu Ya Allah, Engkau izinkanlah kami untuk mendapat syafaat baginda di hari pembalasan nanti kerana harta dan kekayaan dunia ini sesungguhnya tidak mampu menyelamatkan kami.Ya allah, harta, ibu dan bapa kami juga tidak mampu menyelamatkan kami Ya Allah hanya dengan syafaat nabiMu dan rahmat serta belas ihsanMu Ya Allah yang mampu menyelamatkan kami dari azabMu yang tidak terperi.

Ya Allah kami juga sedar al-Quran yang Engkau turunkan adalah petunjuk dan panduan dariMu yang sejiranya kami menjadikannya sebagai pedoman kami, tentulah kami tidak akan sesat dan rugi. Ya Allah, jadikanlah kami ini orang yang cinta dan suka membaca ayat-ayatMu. Ya Allah yang penuh dengan peringatan dan iktibar. Jadikalah kami ini hambaMu yang menjadikan al-Quran sebagai pedoman hidup kami.

Ya Allah, kami juga sedar akan ketentuan qada dan qadarMu. Sesungguhnya apa sahaja yang Engkau takdirkan kepada kami adalah baik untuk kami. Jadikanlah kami hamba yang bilamana Engkau member nikmat kepada kami, kami menjadi hambaMu yang bersyukur dan bilamana Engkau member kesakitan, kesusahan, kemiskinan, kegagalan dan keperitan hidup kami menjadi hambaMu yang reda di atas segala ketetapanMu yang mempunyai seribu hikmat dan kebaikan itu. Janganlah kami menjadi orang yang lupa diri dengan kekayaan hidup ini. Ya Allah. Kami sedar segala kemewahan dan kebaikan yang Engkau berikan adalah amanah yang perlu kami berikan dan sampaikan kepada orang lain dan kesusahan, kegagalan dan dugaan hidup ini Engkau berikan kepada kami agar kami sentiasa dekat denganMu, memohon bantuan dan kasih sayangMu.

Aameen.

Dr Wan Masri
Asmaul Husna atas namaMu aku merintih

No comments:

Post a Comment