Tuesday, September 16, 2014

Doa Arafah, Imam al-Ghazali

Tiada Tuhan (yang disembah sebenar-benarnya) melainkan Allah yang Esa tiada sekutu bagiNya, bagiNya kerajaan (kekuasaan) dan bagiNya segala pujian, Dia menghidupkan dan Dia mematikan, Dialah yang sentiasa hidup dan tidak mati di dalam kekuasaanNya. Segala kebajikan dan Dialah (Allah) Maha berkuasa di dalam segala perkara.

Ya Allah, kurniakanlah cahaya pada hati kami, pendengaran kami dan lidah kami. Ya Allah, lapangkanlah dada kami dan mudahkanlah urusan kami. Ya Allah (Tuhan) yang memiliki segala pujian, bagiMu segala pujian, seperti yang Engkau katakan dan lebih baik daripada yang Engkau katakan. BagiMu, solat kami dan ibadat kami, hidup kami dan mati kami, dan kepadaMu jua kami akan kembali, dan kepadaMu (kami serahkan pemberian) pahala kepada kami.

Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung denganMu, daripada was- was (syak) dalam hati kami dan daripada penangguhan suatu pekerjaan dan daripada azab seksa kubur. Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung denganMu daripada sejahat-jahat benda (sihir) yang masuk pada malam hari dan daripada kejahatan benda yang dihembus dengannya oleh angin (sihir atau guna-guna) dan daripada ditimpa bala bencana yang datang pada bila-bila masa.

Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung denganMu daripada berubah-berubahnya keadaan (sihat kepada sakit) dan daripada ditimpa secara tiba-tiba balasanMu dan daripada didatangi secara tiba-tiba kemurkaanMu.

Ya Allah, kurniakan kepada kami petunjuk yang benar, dan ampunilah dosa-dosa kami di hari akhirat (hari kemudian) dan di hari permulaan (di dunia). Wahai Tuhan sebaik-baik tempat kami bernaung, dan sebaik-baik tempat kami berlindung dan semulia-mulia Pengurnia yang memakbulkan apa-apa yang diminta, kurniakanlah kepada kami pada hari ini sebaik-baik kurniaan yang pernah Engkau kurniakan kepada orang lain dari makhlukMu dan orang-orang  yang menyempurnakan Haji di rumahMu.

Ya Allah Yang Amat Pengasih dan Penyayang, Ya Allah (Tuhan) yang meninggikan kedudukan (darjat) dan menurunkan berkat (kepada hamba-hambaNya). Wahai Tuhan Pencipta segala bumi (tujuh lapisan) dan tujuh tingkat langit, gegak gempita seruan segala suara dengan berbagai bahasa, memohon (berdoa) segala hajat dan hajatku kepadaMu supaya janganlah Engkau melupakan kami di hari turunnya bencana apabila kami dilupakan oleh ahli (penghuni) dunia.

Ya Allah, bahawasanya Engkau Maha Mendengar kata-kata kami dan Engkau melihat tempat kediaman kami dan Engkau mengetahui segala rahsia kami yang zahir dan batin dan tiada yang tersembunyi sesuatupun mengenai kami. Kami yang sangat berhajat, yang fakir, yang memohon pertolongan, yang mengharapkan keamanan, yang sangat takut, yang memohon dikasihani, yang mengaku (pernah) melakukan dosa-dosa. Kami memohon kepadaMu sebagai seorang yang miskin dan kami merendahkan diri kepadaMu sebagai orang yang berdosa dan kami seorang yang hina. Kami berlindung denganMu daripada segala kejahatan dan kami memohon doa kapadaMu sebagai seorang yang sangat takut azab seksa neraka. Permohonan seorang yang menundukkan tengkuknya kepadaMu (khusyuk dan tawadduk) dan dengan cucuran airmata keinsafan kerana mengharapkan kurniaanMu dan menghinakan diriku dihadapanMu dan seikhlasnya merendahkan diriku.

Ya Allah, janganlah Engkau jadikan kami dengan kerana doa kami menyebabkan kecelakaan. Dan jadikanlah permohonan kami itu dikabulkan dengan belas kasihMu. Wahai Tuhan sebaik-baik tempat orang bernaung dan semulia-mulia yang mengurniakan (kepada yang memohon). Wahai Tuhan kami, kalau ada orang yang memuji dirinya dihadapanMu maka sesungguhnya kami mencerca diri kami sendiri.


Wahai Tuhanku, telah membisu lidah kami (mulut kami) dari menyebut perkara maksiat (tidak akan melakukannya) maka tiada jalan bagiku (bagi mendampingi Tuhan kami) amal kami dan tiada penyelamat yang kuharapkan kecuali dengan harapan (belas kasihMu). Tuhanku, sesungguhnya kami mengetahui bahawasanya segala dosa kami tidak sedikit pun memberi kesan atas keagunganMu dan tiada jalan meminta uzur (berdalih) ke hadratMu tetapi Engkau (Ya Tuhan kami) Yang Maha Mulia (dengan kemurahanMu mengampunkan dosa hambaNya).

Tuhan kami, jika tiada kebolehan bagi kami untuk mencapai kurniaan rahmatMu, maka sesungguhnya semoga rahmat kurniaanMu boleh sampai kepada kami dan rahmatMu (sentiasa) meliputi segala sesuatu (semoga kami memperoleh) sebahagian daripadanya. Maka kurniakanlah rahmat bagi kami. Tuhan kami, dosa-dosa kami walau sebesar manapun tetapi ia kecil disisiMu untuk mendapat keampunanMu. Maka ampunilah  kami wahai Tuhan Yang Amat Pemurah.

Wahai Tuhan kami, Engkau tetap Engkau dan kami tetap kami. Kami sering kembali melakukan dosa-dosa (sedang Engkau) selalu mengampunkan dosa-dosa. Tuhan kami, Jika Engkau tidak belas kasihan melainkan kepada hamba-hambaMu yang taat, maka kepada siapakah akan bertumpu (akan berlindung) mereka yang berdosa? Tuhan kami, kami telah tersesat jauh tidak taat kepadaMu dengan sengaja dan kami telah terdorong melakukan maksiat (larangan-laranganMu) dengan sengaja. Maha Suci Engkau, alangkah besarnya (alasan-alasan)(untuk Engkau menyeksa) diri kami tetapi Engkau sedia memgampungi kami, maka dengan adanya kepastian alasan-alasan Engkau (boleh menyeksa kami)  dan tiadanya alasan (dalih) bagi kami untuk melepaskan diri daripada azab seksaMu dan kerana hina kami terhadapMu. Maha Kaya (Tuhan kami) kalaulah tiada keampunanMu kepada kami wahai Tuhan (kepadaMu) sebaik-baik tempat mereka yang mengharapkan permohonan dan sebaik tempat orang yang bergantung harapan.

Dengan nama baik agama Islam dan dengan kesetiaan Nabi Muhammad saw, ampunilah (Ya Allah) segala dosa-dosa kami dan tukarkanlah keadaan kami (kepada lebih baik) daripada keadaan kami ini.

Wahai Tuhan, yang menyampaikan segala hajat (hamba-hambaNya), kurniakanlah apa yang kuami pohon, sampaikanlah segala harapan dan yang kucita-citakan. Tuhan kami, kami berdoa (bermohon) dengan doa yang Engkau ajarkan kepada kami. Maka janganlah Engkau hampakan harapan kami yang telah Engkau ajarkan itu.

Tuhan kami, segala yang Engkau lakukan pada hari ini (Hari Arafah) kepada hambaMu yang mengaku dihadapanMu dengan dosa-dosa (yang dilakukannya). Merendah diri dengan kehinaannya, menyesali segala perbuatan kejahatan. Khusyuk kepadaMu dengan amalan (ibadah) mereka. Bertaubat (tidak akan mengulangi) kejahatan. Mereka memohon ampun kepadaMu daripada penganiayaan yang pernah dilakukan. Merendah diri dihadapanMu memohon ampun daripada setiap kesalahan. Memohon dariMu supaya dimakbulkan segala yang dihajatinya. Berharap kepadaMu dari tempat wukufnya ini dalam keadaan banyak dosa yang dilakukan.

Wahai Tuhan, tempat bernaung semua yang hidup dan Tuhan yang menolong orang-oramg yang beriman. Sesiapa yang berbuat kebajikan maka dengan rahmatnya ia memperoleh kejayaan. Dan sesiapa yang berbuat kejahatan maka dengan kesalahannya itu ia dibinasakan.

Ya Allah, kepadaMu kami keluar (menuju Baitullah) dan dihalaman rumahMu kami berhimpun dan kepadaMu kami berharap, dan apa yang ada padaMu kami memohon, dan kepada ihsanMu kami mengharapkan, limpahan dan rahmatMu kami mengharapkan, dan dari seksaMu kami takuti, dan kepadaMu dengan beratnya dosa2 kami melarikan diri, dan ke rumahMu (Baitullahilharam) kami menyempurnakan haji.

Wahai Tuhan Yang Memiliki (Yang Menguasai) segala hajat permohonan hambaNya dan Mengetahui segala yang terkandung di hati hambaNya. Wahai Tuhan yang tiada bersamaNya Tuhan (lain) yang disembah. Wahai Tuhan yang tiada baginya wazir (menteri) yang menolongnya dan tiada pengiring yang boleh dikaburi (dirasuah).

Wahai Tuhan yang tiada memberi kesan kepadaNya dengan banyaknya permohonan (dari hambaNya) melainkan dikurniakan dengan limpahan kurniaanNya dan tidak memberi kesan dengan banyaknya hajat-hajat hambaNya yang telah dikurniakan melainkan dengan kemudahan dan balasan ihsanNya (kepada hamabaNya).

Ya Allah, sesungguhnya engkau telah menjadikan (menyediakan) bagi setiap tetamu jamuan, dan kamilah tetamuMu (Ya Allah) maka kurniakanlah kami jamuan daripadaMu iaitu tempat yang layak di syurgaMu. Ya Allah sesungguhnya bagi setiap rombongan disediakan hadiah, bagi setiap pelawat disediakan kemuliaan dan setiap permohonan disediakan kurniaan dan setiap yang berharap disediakan pahala dan setiap yang memohon belas kasihanMu disediakan balasan baik dan setiap yang memohon rahmatMu disediakan limpahan rahmat dan setiap yang gemar mendampingiMu Engkau kurniakan pengampunan dan sesungguhnya kami (beramai-ramai) telah sampai ke rumahMu Baitullahilharam dan kami telah wukuf di tempat ini (Padang Arafah) yang mulia ini. Dan kami telah menyaksikan di sini tempat-tempat yang bersejarah dan mulia dengan harapan balasan baik dariMu maka janganlah dihampakan harapan kami.
 
Wahai Tuhan kami, bertalu-talu Engkau kurniakan nikmat-nikmatMu hingga puashati (sekalian hambaMu) menerima nikmatMu yang bertalu-talu dan Engkau memperlihatkan contoh tauladan hingga boleh berkata-kata segala (benda) yang bisu dengan alasan-alasan dariMu. Dan Engkau nyatakan limpah kurniaMu (kepada mereka) hingga wali-waliMu mengaku kecuaian mereka terhadap hak-hakMu. dan Engkau memperlihatkan tanda-tanda kebesaranMu hingga semua penghuni langit dan bumi mengakui tanda-tanda kebesaranMu. Dan Engkau telah  menguasai dengan kuasa kudratMu hingga tunduk semua makhluk dengan kebesaranMu dan takluk semua makhluk oleh kebesaranMu. Apabila ada hambaMu berbuat angkara (berbuat jahat) Engkau berikannya keampunan dan Engkau memberi peluang dan apabila ada hambaMu yang berbuat baik Engkau terima dan Engkau kabulkan.

Dan apabila ada hambaMu yang menderhaka Engkau lindungi mereka dan apabila mereka melakukan dosa Engkau ampunkan dan maafkan. Dan apabila kami berdoa(memohon) segera Engkau kabulkan. Apabila kami menyeru Engkau sedia mendengar. apabila kami menghadapMu Engkau mendekati. Apabila kami berpaling dariMu Engkau menyeru.

Wahai Tuhan kami, sesungguhnya Engkau telah berfirman di dalam kitabMu yang suci yang Engkau turunkan kepada Nabi Muhammad saw penyudah segala nabi. Katakanlah (Ya Muhammad) kepada orang kafir jika mereka berhenti daripada kufur,  akan diampunkan  bagi mereka apa yang telah berlalu. Maka akan relalah Engkau akan ikrar mereka dengan kalimah tauhid (dengan ikhlasnya). Setelah mereka mengingkarinya, dan bahawasanya kami menyaksikan Nabi Muhammad saw sebagai pesuruh Allah dengan ikhlas hati, maka ampunilah kami dengan pengakuan ini atas segala dosa-dosa terdahulu dan janganlah Engkau jadikan nasib kami kurang daripada nasib mereka yang masuk Islam.
 
Wahai Tuhan kami, sesungguhnya Engkau sukakan orang yang mendampingiMu dengan memerdekakan hamba yang dimilikinya (oleh kami). dan kami adalah hamba2Mu dan Engkau adalah lebih utama melimpahkan kurnia maka merdekakanlah kami (dari neraka) dan bahawasanya Engkau telah memerintahkan kami supaya bersedekah kepada fakir dan kami adalah golongan fakir yang berhajat kepadaMu. Dan Engkaulah yang lebih berhak berbelas ihsan. Maka bersedekahlah kepada kami dan Engkau berwasiat untuk memberi maaf kepada sesiapa yang menganiaya kami dan kamilah yang telah menganiayai diri kami. Dan Engkau lebih berhak dengan kemuliaan dan kemurahanMu maka ampunilah kami.

Tuhan kami, ampunilah kami dan kurniakanlah kami rahmatMu Engkaulah Penolong kami. Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebajikan di dunia dan juga kebajikan di akhirat. dan peliharalah kami dari seksa api neraka. Limpahkanlah (Ya Allah) rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad saw dan ahli keluarganya serta sahabat baginda sekaliannya. Dan segala pujian bagi Allah swt yang mentadbir dan memiliki sekalian alam.

Aaamiiinnn.Ya Rabb

Mohd Zaki Abdul Halim.

No comments:

Post a Comment