Thursday, February 27, 2014

Prinsip 12D ( 2 )


4. Diversity (Kepelbagaian) – mengenal dengan jelas kepelbagaian sebagai kekuatan organisasi bagi menyokong usaha merekayasanya, termasuk membina jaringan dan pertalian antara satu sama lain di semua peringkat. Kepelbagaian ini juga merentasi batasan budaya, usia dan pengalaman agar dapat turut serta dalam ekosistem ilmu dan pendidikan yang menguntungkan semua pihak (menang-menang) tidak terkecuali alam sekitar sendiri. Kepelbagaian kini merupakan satu asas penting yang sealiran dengan perkembangan globalisasi dan pengantarabangsaan, dan sekali gus menjadikan pendidikan yang berpaksikan kepelbagaian sebagai benteng untuk menghalang pengaruh globalisasi yang melulu serta merugikan supaya terheret ke arah pembentukan monobudaya. Oleh itu, kepelbagaian pandangan (diversity of opinion) dalam erti kata perkongsian maklumat dan pengalaman adalah paksi penting untuk memperkayakan lagi pembangunan ilmu pada zaman komunikasi ini.

Kepelbagaian juga ada kaitannya dengan dialog antara budaya dan disiplin  untuk membina kefahaman yang lebih erat dan menghargai kebebasan akademik sebagai asas kecemerlangan. Ini termasuklah mengeratkan lagi semangat kerja berpasukan dan berkluster.

5. Discontinuity (Pemisahan) – memperdanakan pemisahan ataupun arus perubahan mendadak yang ditempuhi organisasi dalam usaha merekayasanya dalam abad ke-21. Umumnya, tindakan perlu diarahkan kepada strategi untuk mengurangkan  risiko apabila perubahan tersebut berlaku. Ini amat penting bagi memperkasakan lagi organisasi untuk persaingan global sesuai dengan pembentukan ekosistem ilmu dan pendidikan yang peka perubahan. Oleh itu semua kata kinci dalam kunci dalam prinsip 12D mestilah berpaksikan set minda yang membolehkan organisasi dan warganya menyedari fasa pemisah tersebut, terutama dalam menangani  revolusi pendidikan melalui usaha merekayasa organisasi. Revolusi sewajarnya membawa kepada fasa pemisah dengan erti kata berlakunya satu anjakan paradigma, khususnya dengan tercipta inovasi dan ide baru yang kreatif. Pengajian tinggi tidak terkecuali dalam hal ini.

6. Deliberative (Musyawarah) – menghayati pendekatan bermusyarah dengan menekankan peri penting kesanggupan untuk berbincang, berunding, berdialog dan bertolak ansur serta mengambil kira secara terbuka pelbagai pandangan dan maklum balas (diversity of opinions and feedback) yang membina. Ini termasuk berkongsi maklumat serta pengalaman sebagai input pencapaian misi serta hala tuju organisasi secara berpasukan, atau network of practice) untuk berkongsi maklumat dan pengalaman merentasi semua peringkat dan bidang atau disiplin yang boleh menjurus kepada pendekatan transdisiplinan. Satu bentuk sinergi perlu dipupuk melalui perkongsian maklumat (termasuk ide ) agar keputusan yang diambil menjadi lebih tepatdan ampu. Sekali lagi, dialog (satu lagi abjad D) merupakan teras utama pendidikan yang terdedah kepada arus globalisasi bagi memupuk persefahaman global. Ini termasuklah dialog antara antara pelbagai budaya dan tamadun dalam masyarakat pengajian tinggi. Ini termasuk juga penglibatan masyarakat luar, penggubal dasar dan pelanggan organisasi bagi memantapkan program pembangunan (development, satu lagi abjad D) yang seimbang.

Wallahu alam.

Dzulkifli Abdul Razak
Revolusi Pendidikan Merekayasa Sebuah Universiti, 2005

No comments:

Post a Comment