Tuesday, February 4, 2014

Doa Qunut


Ya Allah bagiMu segala puji dengan pujian yang banyak selama masih tetap ada langit dan bumi, bagiMu segala puji atas semua nikmatMu yang tidak terhitung. Maha Suci Engkau dan aku memujiMu, Engkaulah Tuhan sesembahan, Engkaulah Tuhan sesembahan dan kami semua hamba milikiMu. Maha Suci Engkau dan aku memujiMu. Maha Suci Engkau dan aku memujiMu, Engkaulah Yang Maha Pengampun dan kamilah orang-orang yang berbuat jelek.

Engkaulah Yang Maha Merajai dan kamilah makhluk milikMu. Engkaulah Yang Maha Perkasa dan kamilah orang-orang yang menzalimi. Engkaulah Yang Maha Pemberi rezeki dan kamilah orang-orang yang mendapat rezeki. Kami memohon padaMu wahai Tuhan kami.

Wahai Yang Maha merajai. Wahai Maha Benar. Wahai Maha Pemberi keterangan. Wahai Yang Maha Penyantun. Wahai Maha Penyayang.

Wahai Yang Maha Pemurah. Wahai Yang Maha Pemurah. Wahai Yang Maha Pemberi Syafaat. Wahai Yang Maha Pengampun. Wahai yang Maha Melihat.

Wahai Yang Maha Melihat. Wahai Yang Maha Mengetahui segala rahsia. Wahai Yang Maha mengangkat derajat. Wahai Yang Maha Pemilik kekuasaan. Wahai Yang Maha Pengasih. Ampunilah kami semua di malam kami ini. Ampunilah kami semua di malam kami ini.

Ampunilah kami semua di malam kami ini. Ampunilah kami semua di malam kami ini. Ampunilah kami semua di malam kami ini. Janganlah Engkau hukum kami atas segala dosa kami. Janganlah Engkau hukum kami atas segala dosa kami. Janganlah Engkau hukum kami  atas sifat menggampang-gampangkan kami dalam mengharap syurgaMu.Wahai Tuhan kami, kami belum mentaatiMu dengan sebenar-benar taat, kamu belum mendekatkan diri kami padaMu dengan sebenar-benarnya pendekatan.

Wahai Tuhan kami, akan tetapi kami mentaatiMu dalam hal-hal yang paling Engkau cintai. Kami bersaksi bahwa tiada sesembahan yang hak selain Engkau semata. Tiada sesuatu bagiMu. Kami bersaksi bahwa nabi kami Muhammad adalah hambaMu dan rasulMu. Wahai Tuhan, janganlah Engkau mengazab orang yang mentauhidkanMu, janganlah Engkau mengazab orang yang mentauhidkanMu. Janganlah Engkau mengazab orang yang hatinya telah mencapai puncak kecintaan padaMu dan lisannya selalu berzikir padaMu.

Wahai Yang Maha Pemberi. Wahai Yang Maha Pemberi. Wahai Yang Maha Pengasih. Kami memohon padaMu. Ya Allah. Ya Allah. Ya Allah. Selamatkan leher kami dari neraka.

Wahai Tuhan kami. Wahai Tuhan kami. Segala sesuatu tunduk pada kehebatanMu, tunduk pula wajah-wajah ini pada kemuliaanMu. Maka semuanya kembali pada kebesaranMu. Kami memohon padaMu. Wahai Yang Maha Pecinta orang-orang yang mencintaiNya.

Wahai Yang Maha Memiliki keagungan. Wahai Yang Maha memiliki kesombongan. Wahai Yang Maha Memiliki kehebatan dan keabadian.

Ya Allah lindungilah kami dari neraka jahim. Lindungilah kami, lindungilah kami dari neraka jahim, lindungilah kami dari neraka jahim. Haramkan wajah kami atas neraka jahim, haramkan wajah kami atas neraka. Wahai Tuhan kami, Engkaulah Maha Pencipta dan Engkaulah Yang Maha Perkasa atas FirmanMu: Dan manusia itu diciptakan dalam keadaan lemah.

Wahai Tuhan kami, jangan Engkau setrika pipi kami dengan neraka. Maka sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas kami. Jangan Engkau azab kami. Maka sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas kami. Wahai Yang Maha Kuasa. Wahai Yang Maha Kuasa. Wahai Yang Maha Kuasa. Haramkan kami atas neraka. Haramkan kami atas neraka. Wahai zat yang segala urusannya adalah sesudah huruf KAAF dan NUUN. Firmankanlah: Jadilah kalian orang-orang yang selamat dari neraka, maka kami pun jadi selamat.

Firmankanlah: Jadilah kalian di malam ini termasuk orang-orang yang selamat dari neraka. Maka kami pun jadi selamat dengan rahmatMu. Wahai yang paling Pengasih di antara para pengasih.

Tiada sembahan yang hak kecuali Allah sebanyak apa yang terlintas di mata. Tiada sembahan yang hak kecuali Allah sebanyak apa yang telah ada dan aka nada. Tiada sembahan yang hak kecuali Allah. Maha Tinggi Allah atas apa yang mereka sekutukan.

Kami memohon padaMu. Wahai Yang Maha Mengangkat derajat. Wahai Yang Maha mengangkat derajat. Wahai Yang Maha menurunkan berkah.

Wahai Yang Maha Pengampun dosa. Wahai Yang Maha Pencipta makhluk. Wahai Yang Maha Pencipta makhluk hidup.Wahai Yang Maha Pencipta makhluk hidup. Kami memohon padaMu keridhaanMu dan syurga. Keridhaan dan syurga. Jadikan kami termasuk orang-orang yang Engkau berfirman tentang mereka: Sesungguhnya penghuni syurga pada hari itu bersenang-senang dalam kesibukan mereka.

Wahai Tuhan kami dan maulana kami, jadikan kami termasuk penghuni syurgaMu, syurga An-Na’im. Berada di antara pohon bidara yang tak berduri dan pohon pisang yang bersusun-susun buahnya dan naungan yang terbentang luas dan air yang tercurah dan buah-buahan yang banyak, yang tidak berhenti berbuah dan tidak terlarang mengambilnya.

Wahai Tuhan kami dan maulana kami, kami telah mendengar sifat surgaMu dalam kitabMu. Kami telah mendengar sifat syurga-surgaMu dalam QuranMu. Maka kami memohon padaMu Ya Allah, Ya Allah Ya Allah Ya Allah. Jangan Engkau haramkan kami dari memasukinya.

Wahai Yang Paling Pemurah di antara para pemurah. Ya Allah, jadikanlah kami termasuk penghuni syurga An-Na’im. Ya Allah, perlihatkan pada kami pencipta surga itu. Yang Maha Pemurah. Perlihatkan pada kami Pencipta syurga itu .Yang Maha Pemurah. Perliihatkan pada kami wajahMu Yang Agung. Wahai Yang Maha Agung. Wahai Ya Maha Agung. Wahai Yang Maha Agung. WAhai Yang Maha Agung berikan kami kesempatan melihat padaMu tanpa bahaya yang membahayakan tanpa fitnah yang menyesatkan dengan rahmatMu Wahai Yang Maha Pengasih di antara para pengasih.
Aameen.

Syeikh Hani Ar-Rifai
Imam Besar Riyadh, Arab Saudi

No comments:

Post a Comment