Wednesday, February 26, 2014

Prinsip 12D ( 1 )

Setiap abjad daripada 12D ini jika dipupuk dengan penuh sedar akan membina set minda untuk memotivasi setiap orang agar bermuhasabah dan melakukan perubahan untuk merekayasa organisasi secara berterusan

1. DNA (DNA) – memahami sepenuhnya blueprint organisasi yang mencerminkan nilai utama yang mendasarinya, termasuk wawasan, misi, hala tuju serta budaya yang membawa kepada perilaku sewajarnya. Kefahaman ini membantu merekeyasa organisasi tersebut, terutama dengan menepati petunjuk atau hala tuju melalui amalan dan tindak-tanduk yang telah di[ersetujui bersama. Ini akan membentuk aliran pemikiran dan kefahaman yang dapat membulatkan tekad serta muafakat untuk membangunkan agendsi mengikut fitrah sebuah organisasi yang jitu.

2. Design (Reka bentuk) – menjayakan perancangan yang sesuai dengan DNA termasuk mengambil kira aspek intangible (tidak ketara atau tidak nyata) atau tersirat sebagai ilham ke arah pertumbuhan jangka panjang lagi lestari. Dalam hal ini beberapa dimensi baru perlu dikenal pasti sebagai kelebihan persaingan untuk merekayasa organisasi, khasnya dalam penggubahan program akademik yang lebih inovatif dan kurikulum yang lebih dinamik. Aspek ini juga menekankan pentingnya soal dalaman sebagai satu dimensi tidak ketara berbanding aspek luaran dan ketara seperti yang sering ditonjolkan. Reka bentuk jelas merupakan satu lagi sumber yang dapat membezakan antara yang cemerlang, gemilang atau terbilang, terutama supaya dapat mencapai pembangunan lestari. Dalam era ilmu pengetahuan, reka bentuk merupakan aspek nilai tambah yang begitu penting.

3. DISTINCTIVE (Unggul) – atau keunggulan yang yang membezakan organisasi A dengan organisasi lain berlandaskan cetusan inovasi baru dan niche sejauh yang boleh dalam apa jua hal. Di samping itu, organisasi perlu berperanan sebagai distinctive pacemaker atau opinion leader seperti yang dianjurkan cogan Kami Memimpin dalam menyumbang kepada perkembangan pendidikan negara khasnya dan kesejahteraan masyarakat amanya. Sifat yang unggul ini mesti menembusi setiap individu, kemudian organisasi, masyarakat dan negara. Keunggulan organisasi hanya merupakan cerminan keunggulan setiap sesuatu yang terangkum di dalamnya termasuk perkhidmatan, kemudahan malah persekitaran sekalipun. Aspek ini akan memudahkan organisasi dikenal pasti sebagai sebuah organisasi yang sentiasa ke hadapan dan kreatif kreatif di kalangan pesaingnya. Ia sewajarnya sebati dengan jenama organisasi itu sendiri yang cuba mengutarakan keunggulan pengalaman belajar, bekerja dan berkhidmat yang paling memberangsang untuk diperdanakan.

Wallahu alam.

Dzulkifli Abdul Razak
Revolusi Pendidikan Merekayasa Sebuah Universiti, 2005

No comments:

Post a Comment