Sunday, February 16, 2014

Hubungan suami isteri 3


a) Apabila cinta demam, tanggungjawablah yang akan menjaga perkahwinan sehingga cinta pulih semula! Perkahwinan memang diserikan oleh cinta, tetapi disempurnakan oleh tanggungjawab.
b) Hadiah terbaik seorang bapa kepada anak-anaknya adalah dengan mencintai ibu mereka (isteri kita). Jangan hendaknya berebut kasih sayang dengan anak-anak. Ingat selalu hukum kasih sayang…..sesiapa yang banyak memberi, dia akan lebih banyak menerima.
c) Jangan sampai apa yang kita tidak ada menghalang kita menghargai apa yang kita ada!
d) Perkahwinan bukan sahaja menagih kebijaksanaan untuk memanfaatkan persamaan, tetapi juga memerlukan kesabaran bagi mengurusan perbezaan.
e) Kecantikan seorang wanita tidak sama tafsirannya. Orang budiman dan beriman menilai kecantikan kepada budi dan akhlak. Pemuja hedonism dan materialisme hanya fokus kepada kecantikan wajah dan daya tarikan seksual.
f) Apabila Allah inginkan kebaikan dalam sebuah rumah tangga, maka diberikanNya kelembutan dalam interaksi dan komunikasi sesama anggotanya. Itu petanda yang sangat ketara dan dapat dirasai, bukan sahaja oleh mereka tetapi bagi orang lain yang melihatnya.

Wallahu alam.

Pahrol Mohamad Juoi
Seraut kata selaut rasa,2013

No comments:

Post a Comment