Friday, February 21, 2014

Petua 20 kata penawar

Assalamualaikum, selamat sejahtera
Senyuman diukir tanda mesra.

Apa khabar apabila berjumpa
Saudara sahabat jangan dilupa.

Maafkan saya jika tersalah.
Beralah bukan bererti kalah.

Perkataan tolong minta simpati
Orang mengikut senang hati.

Ungkapan mulia terima kasih
Lambang ikhlas hati bersih.

Madah murni ucapan bismillah
Umat bertakwa kepada Allah.

Ingat selalu syukur Alhamdulillah
Baik buruk ujian subhanallah

Saya sayang sesama insan
Sikap membantu jangan bosan

Ucapan tahniah tanda penghargaan
Turut gembira tumpang kebangaan.

Ucapan tahziah jika kecelakaan
Lumrah manusia ditimpa kedukaan.

Syabas mengakui kehebatan orang
Jangan hasad dan berasa berang.

Insya-Allah dan bertawakal
Bertindak bijak gunakan akal.

Masya-Allah jika ditimpa musibah
Hendaklah tenang usah gelabah.

Saya doakan anda berjaya
Berusaha gigih sedaya upaya.

Doakan saya murah rezeki
Sesama kita janganlah berdengki.

Dalam perjuangan tekun dan sabar
Semangat waja terus berkobar-kobar.
 
Hendaklah bertenang jangan gelisah
Fikirkan senang bukannya susah.

Jangan ikut hati nanti mati
Sentiasa waspada dan berhati-hati.

Aku Boleh katakan selalu
Berjaya gagal pantang malu.

Bisikan aku memang hebat
Tuah menjelma di kalangan sahabat.

Wallahu alam.

Mohd Sidek bin Mohd Dollah
Lautan kasih berpantai sayang, 2010

No comments:

Post a Comment