Saturday, February 1, 2014

Doa

a) Berdoa bukan memberitahu, tetapi mengaku sifat kehambaan kita kepada Allah. Akur kita miskin, hina dan jahil di hadapan keagunganNya. Apa yang telah diberiNya, lebih banyak daripada apa yang sedang kita minta. Tetapi itulah kita….seorang hamba yang sentiasa rasa kurang. Kekuatan kita yang terbatas, menyebabkan kemiskinan kita tidak terbatas.

b) Terhalang hati daripada berdoa, lebih buruk daripada tidak tertunainya suatu doa. Namun apabila Allah datangkan rasa hati untuk berdoa…insya-Allah. Dia akan memberi kebaikan daripada doa tersebut. Berdoalah supaya kita diberi hidayah untuk terus berdoa.

c) Dengan doa, kita mengharap sebaik-baik takdir. Dengan usaha kita melaksanakan sebaik-baik tadbir. Tadbir yang baik akan menggamit takdir yang baik. Allah tidak akan mengecewakan hambaNya.

Segala puji dan syukur kepadaMu Ya Allah.  Engkau telah memberi kesejahteraan kepada jasadku, ketika aku bangun tidur. Syukur ya Allah. Engkau kembalikan rohku kepadaku, dan Engkau pilih aku untuk mengingatiMu, seawal aku bangun daripada tidur. Ameen.

Wallahu alam.

Pahrol Mohamad Juoi
Seraut kata selaut rasa,2013

No comments:

Post a Comment