Tuesday, February 11, 2014

Gejala Kinabalu


Secara tradisionalnya, kita dilatih di dalam pelbagai kaedah supaya dapat mengenalpasti masalah dan menyelesaikan masalah. Kita tidak dilatih berfikir untuk mengenalpasti peluang-peluang baru. Untuk menyelesaikan masalah, teknik berfikir yang diperlukan ialah teknik-teknik berfikir jenis reaktif, iaitu teknik-teknik analitikal dan logical.Sebaliknya untuk mengenalpasti peluang-peluang baru, kita perlu mengunakan teknik-teknik berfikir projektif

Di dalam bilik darjah dan dewan kuliah, kita diberi masalah dan dikehendaki menganalisis masalah itu dan mengemukakan jawapan. Kita menggunakan cara-cara berfikiran kritikal untuk bereaksi kepada masalah yang ada di depan kita. Sebagai pelajar kita semua menanti guru mengemukakan masalah untuk diterima, dianalisis dan diberikan jawapannya.

Keadaan ini serupa dengan Gunung Kinabalu yang terpacak tegak menunggu untuk kita daki. Demikianlah halnya dengan masalah-masalah yang diberikan kepada kita di sekolah. Soalan-soalan itu menunggu untuk kita selesaikan. Itulah sebabnya pelajar-pelajar yang pintar di sekolah cekap menyelesaikan masalah-masalah jenis reaktif. Makin tinggi gunung tersebut, semakin mereka berasa mereka lebih pintar.

Ciri utama kepintaran jenis ini ialah kita mahu supaya semua maklumat disediakan di hadapan kita. Tanpa maklumat yang lengkap kita tidak dapat melakukan analisis masalah yang perlu dicari maklumat.

Dengan itu, kita yang mendapat markah tinggi sewaktu menjawab soalan-soalan jenis reaktif mungkin gagal menjawab soalan-soalan jenis projektif. Pemikir projektif boleh berfikir meskipun tiada maklumat lengkap dengan maklumat tambahan dijana sendiri. Situasi dicipta dengan melakukan aktiviti berfikir untuk menilai apa yang penting dan kurang penting, menjana idea-idea alternative membuat bermacam-macam agakan dan ramalan serta mencipta pelbagai strategi. Teknik-teknik berfikir projektif diperlukan di dalam kegiatan-kegiatan seperti menghasilkan reka cipta, membuat projek, keusahawanan dan kreativiti am.

Wallahu alam.

Ainon Mohd & Abdullah Hassan
Berfikir dalam darjah, 1996.

No comments:

Post a Comment