Thursday, February 13, 2014

Hubungan sesama manusia 7

a) Jangan marah kalau orang lain tidak berubah seperti mana yang kita kehendaki jika diri kita sendiri tidak berubah mengikut apa yang kita kehendaki. Sukarnya mendidik diri seharusnya menimbulkan sabar dalam mendidik orang lain.
b) Keyakinan kepada hari akhirat sangat penting ketika kita hidup di dunia. Itu adalah pendorong untuk terus melakukan kebaikan walaupun tidak mendapat penghargaan insan. Itu adalah perisai untuk tidak melakukan kejahatan walaupun terlindung daripada pandangan manusia.
c) Nasihat hanya berkesan apabila pemberi nasihat tidak berasa lebih baik daripada yang dinasihati.
d) Sebelum mengharap Allah menilai kita dengan baik, didiklah diri menilai orang lain dengan baik terlebih dahulu. Yang penting bukan siapa yang kita lihat tetapi siapa kita ketika melihatnya! Maksudnya, kita akan menilai seseorang dengan fikiran, hati dan perasaan kita. Insya-Allah, jika kita dapat melihat sisi baik seseorang itu petanda fikiran, hati dan perasaan baik kita juga baik. Bersyukurlah, namun jika sebaliknya, berhati-hatilah….itu petunjuk akan kejahatan diri kita, bukan orang yang kita lihat.

Wallahu alam.

Pahrol Mohamad Juoi
Seraut kata selaut rasa,2013

No comments:

Post a Comment