Wednesday, February 5, 2014

Hubungan dengan Tuhan ( 4 )

a) Sebelum mengharap Allah menilai kita dengan baik, didiklah diri menilai orang lain dengan baik terlebih dahulu. Yang penting bukan siapa yang kita lihat tetapi siapa kita ketika melihatnya. Orang yang baik akan sentiasa dapat melihat kebaikan.
b) Jangan letih untuk terus merintih, jangan jemu untuk terus merayu. Pada saat yang sangat genting, bisikkan pada hati, Allah itu hampir.
c) Kekadang Allah menyempitkan supaya kita tidak hanyut dalam kesenangan. Kekadang Dia melapangkan supaya kita tidak selalu dipagut kesempitan. Kekadang Dia melepaskan kita daripada kedua-duanya supaya tidak bergantung kepada sesuatu selainNya.
d) Kita perlukan Allah lebih daripada kita perlukan udara. Kalau hidup tanpa Allah, apalah guna kita hidup. Hati akan mati, hidup hilang erti. TanpaNya, kita akan hilang arah dan diri sentiasa gelisah. Jiwa akan terasa kosong sekalipun punya nama, rupa dan harta yang melimpah ruah.
e) Ketika lebur seluruh tadbir, pada saat itulah Allah melentur jiwa untuk menerima sepenuh takdir. Lalu takbirlah diri menerima takdir dengan menerima hakikat bahawa apa yang telah terjadi pasti ada hikmahnya.
f) Dengarlah bisikan Tuhan. Penuhilah panggilanNya melalui kemanisan ketaatan. Jika tidak, kita terpaksa mendengar jeritanNya menerusi azab pedih dosa apabila terus menerus derhaka.

Wallahu alam.

Pahrol Mohamad Juoi
Seraut kata selaut rasa,2013

No comments:

Post a Comment