Monday, February 3, 2014

Hubungan dengan Tuhan ( 2 )

a) Jagalah Allah, Allah akan menjaga kita. Allah lebih besar daripada masalah kita. Pintalah kepada Allah agar memutuskan sesuatu yang baik untuk kita, walaupun keputusan itu nanti mungkin berlawanan dengan apa yang kita inginkan.

b) Kadangkala tidak perlu buat apa-apa untuk mendapat pahala…..cuma DIAM. Kadangkala tidak perlu berbelanja apa-apa untuk mengukuhkan tali persaudaraan….cuma SENYUM. Dan kadangkala tidak perlu apa-apa untuk meraih cinta…..cuma DOA. Diam, senyum dan doa adalah kerja mudah yang payah tanpa hati yang ingat pada Allah.

c) Ketika hati gelisah bertanya mengapa permintaanku lambat diperkenankan Tuhan, bentaklah ia dengan pertanyaan berapa banyak kewajipanku kepadaNya tidak dilaksanakan.

d) Tanda Allah itu cinta, Allah berikan hati yang mengingatiNya. Acap kali Allah uji dengan musibah, untuk memaksa hati mengingatiNya. Lalu benarlah…bukti Allah cinta, Allah uji. Dan ada jannah di sebalik musibah!.

e) Belajarlah melepaskan, serah, dan pasrahlah kepada kekuatan Allah, bukan pada kekuatan kita. Ketika bertembung dengan halangan sukar, atau pun setelah segala usaha menemui jalan buntu, binalah harapan dengan menyerahkan segalanya kepada Allah. Pada detik itulah selalunya terbuka jalan, terserlah penyelesaian. Let go, let  Allah!

Wallahu alam.

Pahrol Mohamad Juoi
Seraut kata selaut rasa,2013

No comments:

Post a Comment