Wednesday, October 5, 2011

Zu al-Bijadain

Syahid :

Dalam Peperangan Tabuk, Zu al Bijadain memohon Nabi saw mendoakan agar beliau  memperolehi syahid dalam peperangan tersebut. Namun baginda mendoakan agar beliau terselamat daripada senjata orang-orang kafir. Beliau merayu kepada nabi saw : Demimu saya tebus ayah dan ibu saya wahai rasulullah. Bukan ini yang saya mahukan.

Lalu nabi saw bersabda kepadanya : Apabila kamu keluar berperang di jalan Allah tiba-tiba kamu sakit dan meninggal dunia maka kamu memperolehi syahid.....apabila tunggangmu tiba-tiba menjadi liar dan kamu terjatuh lalu kamu terbunuh maka kamu tetap memperolehi syahid......

Tidak berapa lama, Zu al-Bijadain diserang demam dan meninggal dunia.  Abu Bakar dan umar ra menghulurkan jenazah ke dalam kubur. Nabi saw mengarahkan kepada mereka : Bawa ke mari mayat saudara kamu. Lalu mereka menghulurkannya kepada nabi saw.

Baginda mengambil jenazah tersebut dan meletakkannya ke dalam lahadnya....

Abdullah bin Masud yang berdiri menyaksikan pengkebumian tersebut berkata : Alangkah bertuah jika saya menjadi pemilik lubang  ( kubur) ini....Demi Allah saya kepingin kalaulah saya berada di tempatnya. Saya telah memeluk Islam 15 tahun lebih awal daripadanya....


Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya hambaMu pohon dikurniakan iman yang sempurna, keyakinan yang sebenar-benarnya, rezeki yang luas, hati yang khusyu’, lidah yang sentiasa menyebut-yebut namaMu, barang-barang halal yang baik, taubat yang bersungguh-sungguh sebelum mati, keampunan dan rahmat sesudah mati, kemaafan ketika dihitung amalan-amalan, kejayaan dengan mendapat syurga dan keselamatan dari neraka dengan belas kasihMu. Ameen


No comments:

Post a Comment