Saturday, October 1, 2011

Abdullah bin Mas’ud

Al-Waqi’ah :

Dikala nazak, Khalifah Utsman ra datang dan bertanya : Apa yang ingin kamu adukan?

Dosa saya, jawabnya.

Apa pula yang kamu inginkan?, tanya Utsman lagi.

Jawab Abdullah : Rahmat Tuhan saya.

Kata Utsman : Adakah perlu saya keluarkan perintah agar peruntukkan untuk kamu yang kamu enggan ambil sejak beberapa tahun diserahkan kepadamu?

Saya tidak perlukannya, tegas Abdullah.

Ia boleh diberikan kepada anak-anak perempuanmu selepas pemergianmu, tingkah Utsman.

Adakah kamu bimbang mereka akan menjadi miskin? balas Abdullah.

Beliau menyambung : Sesungguhnya saya telah memerintahkan mereka agar membaca surah al-Waqi’ah setiap malam. Lantaran saya mendengar Rasulullah saw bersabda : Sesiapa yang membaca al-Waqi’ah setiap malam dia tidak akan ditimpa kefakiran selama-lamanya.


No comments:

Post a Comment