Friday, October 7, 2011

Al-Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar

Jawapan :

Tidak semua yang kamu tanya itu saya tahu. Jika saya tahu sudah tentu saya tidak akan menyembunyikannya,. Malah  tidak seharusnya saya menyembunyikannya. Hidup dalam keadaan jahil adalah lebih baik bagi seseorang ( setelah  mengenali hak Allah ) daripada dia bercakap apa yang tidak diketahuinya.


Wasiat :

Apabila ayah mati, kafankan ayah dengan pakaian yang selalu ayah pakai untuk sembahyang. Baju ayah, kain ayah dan selubung ayah. Itulah kain kafan datukmu Abu Bakar. Selepas itu, masukkan ayah dalam liang lahad dan teruslah pulang ke keluargamu. Jangan sekali-kali kamu berdiri di kubur ayah dan kamu katakan : Dahulu ayah saya.....Dahulu ayah saya....sedangkan ayah tidak milki apa-apapun...

No comments:

Post a Comment