Tuesday, October 4, 2011

Umair bin Saad

Kubu dan pintu :

Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya Islam itu adalah kubu yang kukuh dan pintu yang mantap. Kubu Islam ialah keadilan manakala pintunya ialah kebenaran. Apabila kubu dan pintunya telah diroboh nescaya larangan agama ini dianggap halal. Sesungguhnya Islam akan terus kukuh selama mana kekuasaan pemerintahannya mantap.

Kemantapan kekuasaan pula bukannya dicapai dengan cara sebatan dengan cemati dan bukannya dengan membunuh dengan pedang tetapi dengan cara berhukum dengan keadilan dan mengambil kebenaran.


Dunia yang bersama :

Bersama-sama saya, karung makanan yang saya gunakan untuk mengisi bekalan perjalanan saya. Saya juga membawa talam. Di atas talam inilah saya makan atau saya membasuh kepala dan pakaian saya. Saya juga membawa bekas air untuk menyimpan air wuduk dan air minuman saya.

Wahai Amirul Mukminin! Sesungguhnya seluruh dunia berada di belakang kelengkapan saya ini. Ia adalah lebihan yang saya tidak perlukan. Begitu juga orang lain.


Manfaat :

Saya simpan ( didermakan )  untuk dimanfaatkan pada hari yang tidak memberi manfaat harta dan anak pinak ( hari Kiamat ).

Wahai Amirul Mukminin! Makanan itu saya tidak perlu. Saya telah tinggalkan dua cupak gandum kepada keluarga saya. Dalam tempoh sebelum ia habis kami makan, Allah telah memberikan rezeki lain kepada kami.

Manakala dua helai baju ini saya akan mengambilnya untuk ibu si fulan (isterinya ). Bajunya telah buruk dan hampir-hampir menampakkan aurat.


Ya Allah jadilah kami seperti Umair bin Saad yang telah pergi menemuiMu tanpa meninggalkan apa-apa sisa kecuali cahaya, hidayah, kewarakan dan ketakwaan lantaran kecemerlangannya di sekolah Muhammad bin Abdullah......ameen.

No comments:

Post a Comment