Saturday, February 2, 2013

Mandi sunat


Mandi bagi perempuan yang istihadah setiap kali hendak solat

Berdasarkan hadis Ummu Habibah rha yang keluar darah istihadah, lalu bertanya kepada rasulullah saw dan baginda menyuruhnya mandi. Lalu dia mandi pada setiap kali solat.

Terdapat hadis daripada Aisyah rha bahawa Zainab bt Jahsy rha telah keluar darah haid, lalu rasulullah saw berkata kepadanya : Mandilah untuk setiap solat.
(Hadis Abu Daud dan Ibn Majah)

Diharuskan menghimpunkan dua solat dengan sekali mandi, iaitu menghimpunkan solat Zuhur dan Asar serta Maghrib dan Isyak.

Berdasarkan hadis daripada Aisyah rha bahawa Sahlah bt Suhail b Amru telah keluar darah istihadah. Lalu dia bertanyakan rasulullah saw tentang perkara ini dan baginda menyuruhnya mandi untuk setiap solat.

Tetapi apabila perkara itu membebankannya, baginda menyuruhnya untuk menghimpunkan di antara Zuhur dan Asar, Maghrib dan Isyak dengan sekali mandi, dan Subuh pula sekali mandi,
(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Wallaahu a’lam.

Ensiklopedia solat; Datuk Hj Md Hashim Yahaya

Ya Allah, jadikanlah  saudara-saudara kami mereka yang beroleh kebaikan dan bertakwa kepadaMu serta  yang akan bertakbir di tempat yang tinggi.  Rapatkanlah bumi, dekatkanlah jaraknya dan mudahkan perjalanan mereka. Engkaulah pendamping dalam perjalanan dan pengganti kepada keluarga yang ditinggalkan. KepadaMulah sahaja kami memohon perlindungan daripada kesulitan perjalanan, pemandangan yang menyedihkan dan kembali yang buruk pada harta dan keluarga. Aameen.

No comments:

Post a Comment