Sunday, March 15, 2015

Tanda utama kegagalan dalam mendidik manusia (2)

Banyak kes mahkamah

Bangunan mahkamah semakin besar dan semakin banyak dibangunkan. Kes-kes yang dibawa ke muka pengadilan bertimbun-timbun. Oleh kerana tidak cukup kakitangan, banyak berlaku kes yang perbicaraannya tertunda.

Penjara juga semakin besar dan semakin banyak dibangunkan. Tetapi ia sentiasa penuh sehingga banduan tidak berpuas hati. Apa perlunya banduan melahirkan rasa tidak berpuas hati? Sekiranya rasa tidak selesa di dalam penjara, mengapa jadi penjenayah? Pusat pemulihan akhlak juga semakin besar dan semakin banyak dibangunkan bagi menampung pelbagai jenis salah laku remaja.

Inilah gambaran didikan yang gagal. Belum lagi diambil kira kes-kes yang terlepas dari dakwaan dan gejala sosial yang bukan bersifat jenayah. Salah laku maksiat yang tidak dikanunkan juga banyak seperti minum arak walaupun tidak sehingga mabuk atau berjudi di tempat yang dilesenkan. Mabuk pun hanya menjadi kesalahan jika memandu dan menyebabkan kemalangan. Ada satu lagi kes yang amat besar dan akibatnya juga amat berat iaitu menimbulkan perpecahan dalam masyarakat. Tetapi ia tidak boleh didakwa di mana-mana mahkamah.

Wallahu a’lam

Shuib Sulaiman
Rasulullah tokoh transformasi
2012

No comments:

Post a Comment