Friday, March 13, 2015

Kekuatan pemimpin

Ada tiga, iaitu:

a) Akal

Genius atau cerdik. Banyak menguasai ilmu dan minda. Mempunyai idea yang bernas dan praktikal. Pandai menyusun, mengatur dan mentadbir. Mampu mengeluarkan pandangan dan ulasan terhadap sesuatu isu atau persoalan. Berupaya memberi rasional terhadap sesuatu perkara.

b) Jiwa

Kemahuan yang kuat dan bercita-cita tinggi. Sangat sabar, cekal dan tabah. Sentiasa mahu mara ke hadapan. Sanggup mermikul beban dan bertanggungjawab. Tahan ujian. Tidak kecewa dan tidak putus asa. Berani tetapi berstategi. Kuat berkorban.

c) Perasaan

Peka terhadap hal ehwal masyarakat dan segera memberi tindak balas. Prihatin dan mudah bersimpati terhadap kesusahan masyarakat. Perasan yang halus atau sensitif. Cepat menyelami susah senang orang lain. Berseni dalam kepimpinan. Bersopan dan berakhlak. Bertimbang rasa. Mudah simpati dan mudah berkongsi rasa.Teliti dan hati-hati dalam semua perkara terutama ketika membuat keputusan.

Kekuatan perasaan juga  dapat mengimbangi kekuatan jiwa. Jika gopoh melulu akan menjadi tenang dan berhati-hati. Jika berbelanja tidak sampai nenjadi boros. Jika marah tidak sampai terlajak menjadi mengutuk. Kesalahan kecil tidak dibesar-besarkan sehingga riuh rendah satu negara. Juga tidak bersikap terlalu nampak kesalahan, kesilapan dan cacat cela orang lain saja.

Wallahu a’lam

Shuib Sulaiman
Rasulullah tokoh transformasi
2012

No comments:

Post a Comment