Thursday, March 5, 2015

Pahala & keutamaan Lailatul-Qadar



Pelajaran 73

a) Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas ra bahwa rasulullah saw bersabda: Barang siapa bersembahyang dua rakaat di malam Lailatul Qadar, membaca surat Alfatehah sekali dan surat Al-Ikhlas tujuh kali dalam tiap rakaat, kemudian sesudah salam beristighfar tujuh puluh kali, ia tidak akan berdiri dari tempatnya melainkan telah diampuni oleh Allah dosa-dosa-nya dan dosa-dosa kedua orang tuannya serta dibangun baginya gedung-gedung di syurga lengkap dengan pokok-pokok yang rendang dan sungai-sungai yang mengalir, sehingga tidak keluar dari dunia melainkan sudah melihat itu semua.
(Tafsir-Alhanafi)

b) Diriwayatkan bahawa rasulullah saw bersabda: Pada malam Lailatul Qadar turunlah empat bendera : Bendera Alhamed, bendera Arrahmah, bendera Almaghfirah dan bendera Alkaramah. Bendera Alhamed dipancang antara langit dan bumi, bendera Almaghfirah di atas kubur nabi Muhammad saw, bendera Arrahmah di atas Ka’bah dan bendera Alkaramah di atas batu Baitil Maqdis. Dan barangsiapa mengucapkan kalimat syahadat tiga kali pada malam itu, maka pembacaan sekali membawa pengampunan Tuhan, sekali menyelamatkan dari neraka dan yang sekali membawa ia masuk syurga.
(Sananiah).

c) Bertanya A’isyah kepada rasulullah : Ya rasulullah! Kalau kebetulan aku bertemu dengan malam Lailatul Qadar, apa yang harus aku ucapkan? Rasulullah menjawab: Ucapkanlah Ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Maha Pemurah. Yang suka memberi ampun, ampunilah aku.
(Mau’idhah)

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 2
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment