Friday, March 6, 2015

Pahala berqurban dan bertakbir


Pelajaran 74

a) Berkata Waheb bin Munabbih: Bermunajat nabi Daud kepada Allah dan berkata: Ya Tuhanku! Apakah pahala qurban yang diberikan oleh seorang dari umat Muhammad?  Allah menjawab: Pahalanya ialah untuk setiap ujung rambut sepuluh pahala dengan penghapusan sepuluh dosa dan pengangkatan kesepuluh tingkat dan juga untuk setiap ujung rambut sebuah gedung di syurga, seorang bidadari, seekor kenderaan yang bersayap, langkahnya sepanjang pandangan mata yang menjadi kenderaan ahli syurga untuk terbang ke mana saja ia sukai. Tidakkah engkau ketahui hai Daud, bahwa binatang-binatang qurban itu menjadi kenderaan di syurga.
(Zahraturriadh)

b) Diriwayatkan bahawa Ahmad bin Ishaq menceritakan bahwa ia mempunyai seorang saudara yang walaupun dalam keadaan fakir miskin, ia tidak ketinggalan pada tiap tahun mengurbankan seekor kambing. Setelah ia mati aku bermohon – kata Ahmad bin Ishaq agar Allah memperlihatkan kepadaku keadaan adikku dalam mimpi. Maka terkabullah permohonanku dan terlihatlah olehku dalam mimpi, seakan-akan hari Qiamat telah tiba dan orang-orang telah dibangkitkan dari kuburnya, di mana di antara mereka terlihatlah afikku menunggang seekor kuda di kelilingi oleh kuda-kuda kecil. Aku bertanya kepadanya dalam mimpi: Apakah yang diperbuat oleh Allah kepadamu?. Ia menjawab : aku telah diampuni kerana satu dirham yang aku telah sedekahkan kepada seorang perempuan tua kerana Allah. Dan apakah kuda-kuda kecil ini? Tanyaku kembali. Ia berkata : Inilah binatang-binatang qurbanku di dunia dan yang aku tunggangi ini adalah binatang qurbanku yang pertama. Dan hendak ke manakah engkau sekarang? Aku bertanya lagi. Ia menjawab: Aku menuju syurga dan hilanglah ia dari pandanganku.
(Sanainah)

c) Bersabda rasulullah saw: Muliakanlah binatang-binatang qurbanmu. Binatang-binatang itu akan menjadi kenderaanmu melewati sirath.

d) Bersabda rasulullah saw : Binatang yang diqurbankan oleh seseorang akan ditemuinya di tepi kubur, bila ia bangkit untuk ditunggangi dalam perjalanannya antara langit dan bumi menuju naungan Aresy. Binatang itu berambut dan bertanduk emas matanya adalah yaqut dari syurga.
(Rajabiah)

d) Bersabda rasulullah saw: Umatku yang baik-baik berqurban, sedang yang jahat-jahat tidak berqurban.

e) Bersabda rasulullah saw: Sesungguhnya berqurban adalah salah satu daripada amal-amal yang menyelamatkan pelakunya dari kebinasan dunia dan akhirat.
(Zubdatul-Wa’idhin)

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 2
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment