Tuesday, March 3, 2015

Idhul-fitri

Pelajaran 71

a) Diriwayatkan bahawa saidina Usman b Affan pernah lupa, mengeluarkan zakat fitrahnya sesudah solat Ied, ia tebus kelalaiannya itu dengan memerdekakan seorang hamba sahaya. Ketika ia beritahukan hal itu kepada rasulullah saw, bersabdalah beliau: Hai Usman! Andai kata engkau memerdekakan seratus hamba sahaya sebagai tebusan kelalaianmu, tidaklah akan menyamai pahala zakat fitrah yang dibagikan sebelum solat Ied.
(Zubdatul-Wa’idhin)

b) Diriwayatkan hahawa rasulullah saw bersabda: Barangsiapa mengeluarkan zakat fitrah, ia akan memperoleh sepuluh macam pahala: Kesatu, bersih dari segala dosa. Kedua, bebas dari neraka. Ketiga, puasanya diterima. Keempat, patut masuk syurga. Kelima, keluar dari kubur dalam keadaan aman. Keenam, terkabul semua amal yang dilakukan dalam setahun. Ketujuh, patut memperoleh syafaatku di hari Qiamat. Kelapan, akan lewat di atas di atas shirath seperti kilat yang menyambar. Kesembilan, timbangan amal kebajikannya akan menjadi berat. Kesepuluh, terhapus namanya dari buku orang-orang yang durhaka.
(Syekh Zadah)

c)  Bersabda rasulullah saw: Barang siapa mengeluarkan zakat fitrah ia akan memperoleh untuk tiap butir tujuh puluh ribu gedung, luas gedung ialah antara masyrik dan maghrib (Timur-barat)
(Misykatul-Anwar)

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 2
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment