Saturday, March 14, 2015

Bicara hati anak (4)


16. Usah menolak pertanyaan saya. Jikalau ini berlaku, saya tidak akan bertanya lagi dan pasti memberi jawapan daripada punca lain.

17. Usah katakan bahawa ibu dan bapa serba sempurna, ataupun tidak ada cacat cela. Ini memeranjatkan saya.

18. Usah berasa terhina apabila hendak meminta maaf daripada saya. Saya pasti berasa lebih mesra dengan ibu dan bapa apabila mendengar ucapan maaf yang tulus ikhlas.

19. Usah lupa bahwa saya cepat membesar. Memang sukar untuk ibu dan bapa mengikut serta mengesan pertumbuhan saya. Walau bagaimanapun, cuba untuk berbuat demikian.

20. Usah lupa bahawa saya suka melakukan percubaan. Hati saya resah sekiranya saya tidak mencuba. Jadi, izinkan saya mencuba.

21. Usah lupa bahawa saya memerlukan kasih sayang dan persefahaman supaya saya dapat membesar dengan baik.

Wallahu a’lam.

Padanya ada bahagia
Dr. Robiah K.Hamzah
Bahruddin Bekri
2014

No comments:

Post a Comment