Sunday, March 6, 2011

Surah Quraisy ( Bangsa Quraisy )

Empat ayat – turun di Mekah

Dengan nama Allah, Pemurah, Penyayang

Keterangannnya telah terdahulu di surah Al Fatihah

1. Kerana (Allah) melindungi Quraisy,
2. (Iaitu Ia) melindungi mereka di dalam pelayaran musim dingin dan musim panas,
3. Maka hendaklah mereka menyembah (Allah) Tuhan bagi tumah ini,
4. Yang memberi makan mereka daripada kelaparan dan mengamankan mereka daripada ketakutan.

Keterangan :

Orang-orang di zaman Jahiliyah ada memounyai dua pelayaran; dimusim dingin ke negeri Yaman dan dimusim panas kenegeri Syam.

Dalam dua-dua pelayaran itu, mereka tidak diganggu oleh kaum-kaum perompak dan penyamun Arab di perjalanan lantaran mereka menghormati penjaga rumah Allah yang memang dihormati oleh kaum Arab dari zaman rumah Allah itu bersih daripada syirik hingga zaman penuhnya dengan berhala.

Dengan sebab jadi penjaga rumah Allah itu mereka dapat berdagang dengan aman dan dengan sebab aman di dalam perdagangan itu, dapat mereka mencari keuntungan untuk menolak kelaparan dari negeri yang ahli-ahlinya tidak mendapat makanan melainkan dari luar.

Lantaran itulah, maka Allah berkata yang maksudnya: Hai kaum Quraisy!, oleh sebab Allah telah lindungkan kamu di dalam pelayaran kamu ke Yaman dan ke Syam untuk penghidupan kamu maka sebagai mengucap syukur hendaklah kamu beribadat kepada Tuhan yang mempunyai rumah yang mulia ini, yang telah menyelamatkan kamu daripada kelaparan dan ketakutan dengan menjadikan kamu penduduk negeri yang suci dan penjaga rumah yang mulia, yang dihormati oleh kaum-kaum Arab hingga oleh perompak-perompak dan penyamun-penyamunnya.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Wajib kita syukur berlipat ganda dan mengerjakan ibadat yang seikhlas-ikhlasnya kepada Tuhan yang mengamankan kita daripada sekalian bala bencana yang tidak dapat ditolak dan yang memberi makan kepada kita dengan tidak susah payah menyeberangi lautan pasir yang penuh  dan rata dengan bahaya sebagaimana yang diderita oleh kaum Quraisy itu.


 ( A. Hassan ;  Al-Hidayah, Pustaka Aman Press 1975 )

No comments:

Post a Comment