Tuesday, March 1, 2011

Surah Lahab ( Julangan )

Lima ayat – turun di Mekah

Dengan nama Allah, Pemurah, Penyayang

Keterangannnya telah terdahulu di surah Al Fatihah

1. Rugilah hendaknya dua tangan Abu Lahab! Dan (sebenarnya) telah rugi ia

Keterangan

Di dalam bahasa Arab sebutan ’dua tangan seseorang ’ itu maksudnya diri orang itu. Jadi ertinya : ’Mudah-mudahan rugilah Abu Lahab’ , dan sebenarnya telah rugi Abu Lahab sebagaimana yang didoakan itu, iaitu maksud-maksud Abu Lahab itu tidak hasil dan ia pun telah mati.

Abu Lahab itu gelaran bagi bapak saudara Nabi kita, namanya ’Abdul-Uzza ’Abdul Muth-thalib. Abu Lahab seorang daripada musuh-musuh yang amat sangat menyakiti Nabi kita s.a.w. Ia seorang yang amat menganggu dan menghalang Nabi kita di waktu menyampaikan perintah-perintah Allah.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Abu Lahab dapat kerugian dan tidak hasil maksudnya pada menghalangi dan menganggu serta menyakiti Nabi yang hendak menyampaikan perintah-perintah Allah kepada manusia.

Begitulah akan dapat kecelakaan dan kerugian dan tidak hasil maksud siapa-siapa yang menghalangi dan menganggu orang-orang yang hendak menyampaikan firman Allah dan sabda Rasul kepada manusia.

2. Tidak memberi faedah baginya hartanya dan apa yang diusahakan.

Keterangan :

Tidak memberi faedah bagi Abu Lahab harta yang ia belanjakan dan usaha yang ia gunakan pada memusuhi dan menghalangi Nabi s.a.w. daripada menyampaikan agama Allah.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat itu :

Hendaklah kita bekerja terus pada menyampaikan agama Allah kepada manusia.

Janganlah kita dukacita dan janganlah terlalu banyak kita fikir-fikirkan harta dan usaha orang lain pada menghalanginya kerana harta dan usaha orang-orang pada menghalangi kemajuan agama Allah itu tidak akan memberi faedah bagi mereka.


3. Ia akan masuk di api yang berjulang

Keterangan :

Abu Lahab yang sudah membelanjakan harta dan menggunakan usahanya pada menghalangi Nabi kita itu sudah rugi dan mati. Ia akan masuk neraka yang menyala-nyala untuk menerima balasan bagi perbuatannya yang jahat itu.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat itu ;

Orang-orang yang mencela, menghalangi dan menyakiti akan kaum yang hendak menyampaikan firman Allah dan sabda Rasulullah kepada manusia itu sama dengan Abu Lahab tidak hanya akan rugi harta dan usaha tetapi akan masuk ke neraka yang berjulang-julang.

4. Dan isterinya (iaitu) pembawa kayu bakar.

5. Yang dilehernya ada tali dari sabut.

Keterangan :

Tidak Abu Lahab saja yang masuk neraka kerana perbuatannya yang jahat terhadap Nabi kita s.a.w., bahkan isterinya yang bernama Ummu Jamiel pun juga akan masuk neraka.

’Pembawa kayu bakar yang lehernya ada tali dari sabut’ itu sifat bagi orang yang membawa, menggendong atau memikul kayu yang banyak – diikat dengan tali lalu ditambatkan ditengkuk atau di sebelah kanan atau kiri lehenya.

Isteri Abu Lahab dikatakan pembawa kayu bakaran kerana perempuan ini selalu membakar hati orang dengan beberapa dusta, hasutan, fitnah dan sebagainya supaya mereka benci kepada nabi Muhammad s.a.w. dan supaya mereka tinggalkan agamanya atau supaya tidak beragama dengan agamanya.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat itu :

Tentang balasan amal tidak ada perbedaan antara laki-laki dan perempuan. Siapa berbuat kejahatan akan dapat balasannya sebagaimana orang yang berbuat kebaikan akan dapat ganjarannya.

( A. Hassan ;  Al-Hidayah, Pustaka Aman Press 1975 )

No comments:

Post a Comment