Thursday, March 24, 2011

Surah Al-Ghaasyiah ( Kejadian yang dahsyat )

Dua puluh enam ayat – turun di Mekah

Dengan nama Allah, Pemurah, Penyayang

Keterangannya telah terdahulu di surah Al Fatihah

1. Sudahkah datang kepadamu khabar kejadian yang dahsyat?
2. Di hari itu ada beberapa jiwa yang tunduk (terhina),
3. (Padahal) telah bekerja berpenat, berlelah,
4. Akan terpanggang di api yang sangat panas,
5. Akan diberi minum dari mata air yang mendidih,
6. Mereka itu tidak akan dapat makanan melainkan dari duri,
7. Yang tidak akan menggemukkan dan tidak mengenyangkan,
8. Di hari itu (pula) ada beberapa jiwa yang bersenang-senang,
9. Sentosa lantaran usahanya,
10. Di surga yang tinggi,
11. Tidak akan engkau dengar padanya perkara yang sia-sia
12. Di dalamnya ada mata air yang mengalir,
13. Di dalamnya ada tempat-tempat peraduan yang tinggi,
14. Dan piala-piala (minuman) sedia terletak,
15. Dan bantal-bantal yang teratur,
16. Dan hamparan-hamparan yang terbentang.

Keterangan :

Maksud ayat-ayat itu : Sudahkah engkau dapat khabar tentang kejadian yang dahsyat iaitu dari hal keributan besar di hari kiamat?

Di hari itu, beberapa banyak manusia yang sudah bekerja dan berpenat lelah di dunia ini akan tunduk terhina lantaran pekerjaan dan penat lelah mereka itu tidak di jalan yang diperintah atau dibenarkan oleh Allah tetapi di jalan hawa nafsu mereka.

Mereka akan terpanggang di api neraka yang amat panas, mereka tidak akan diberi makan melainkan dari duri-duri atau pohon-pohon yang tidak dapat menambah daging dibadan-badan mereka dan tidak dapat menghilangkan kelaparan mereka.

Di hari itu  beberapa banyak manusia akan bersuka ria mendapat nikmat dan senang sentosa lantaran amal-amal baik yang sudah dikerjakannya di dunia mereka akan ditempatkan di surga yang tinggi, di dalamnya tidak ada perkara yang sia-sia, di dalamnya ada mata-mata air yang mengalir, di dalamnya ada tempat-tempat peraduan yang tinggi, di dalamnya ada tersedia piala-piala iaitu tempat-tempat minuman dan di dalamnya ada bantal-bantal sandaran yang teratur dan hamparan yang terbentang.




Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Hendaklah kita berjaga diri jangan sampai termasuk di dalam golongan yang tunduk terhina, tersiksa di dalam neraka yang amat panas itu dan hendaklah kita bersedia amal yang baik supaya termasuk kita di dalam golongan hamba-hamba Allah yang bersuka-ria, tenang sentosa, di dalam surga yang tidak ada bandingannya.

17. Tidakkah mahu mereka meliat kepada unta bagaimana dijadikan,
18. Dan (melihat) kepada langit bagaimana ditinggikan,
19. Dan (melihat) kepada gunung-gunung bagaimana ditegakkan,
20. Dan (melihat) kepada bumi bagaimana dihamparkan?

Keterangan :

Maksud ayat-ayat itu : Tidakkah mereka tidak mahu percaya kepada hari kiamat tentang siksanya dan nikmatnya itu, memperhatikan kejadian-kejadian unta,langit, gunung dan bumi? Kerana dengan memperhatikan kejadian-kejadian itu mereka akan tahu bahawa Allah yang menjadikan sekalian benda yang besar-besar dan berfaedah itu amat berkuasa mengadakan hari Kiamat dan menghidupkan manusia semula untuk membalas amal mereka yang baik dan jahat.

.Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Hendaklah kita rajin dan selalu memperhatikan kejadian-kejadian yang dapat kita capai dengan pancaindera dan fikiran kita kerana dengan memperhatikan keadaan-keadaan dan hal-hal itu kita akan bertambah yakin kepada kekuasaan Allah dan kepada sekalian apa yang dijanjikan untuk kita di hari kiamat walaupun hal-hal yang tidak pernah terlintas di hati-hati kita.

21. Oleh sebab itu ingatkanlah kerana engkau itu hanya seorang pengingat,
22. Bukan engkau seorang yang berkuasa atas mereka,
23. Melainkan siapa-siapa yang berpaling dan menolak kebenaran,
24. Maka Allah akan siksa dia dengan sebesar0besar azab,
25. Kerana sesungguhnya kepada Kamilah kembali mereka,
26. Kemudian atas (tanggungan) Kamilah perhitungan mereka.

Keterangan :

Maksudnya : Mereka yang engkar kepada hari kiamat dan kepada agama itu, terkadang kerana bodohnya, kerkadang kerana lalainya dan terkadang kerana lain-lain hal. Oleh sebab itu hendakla engkau ingatkan mereka dan nasihati mereka supaya mereka suka mengambil jalan yang lurus iaitu beragama dengan agama Allah dan percaya kepada hari kiamat dan kepada azab dan nikmatNya.

Dan jangan engkau paksa atau berlaku keras supaya mereka masuk agama Allah kerana engkau hanya seorang pemberi ingatan bukan seseorang yang diberi kuasa pada memaksa mereka kerana orang yang berpaling daripada agama dan menolak kebenaran itu Allah akan mengazab akan dia dengan sebesar-besar azab kerana sesungguhnya tempat kembali mereka tidak lain melainkan kepada Allah dan urusan perhitungan dan pembalasan bagi amal yang mereka sudah kerjakan itu tidak terserah melainkan kepada Allah.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Tiap-tiap orang Islam berkewajiban mengajak manusia yang tidak beragama ke jalan Allah sebagaimana Nabi kita saw berkewajiban menyampaikan perintah Allah. Oleh sebab itu hendaklah kita mengajak manusia ke agama Islam dengan lemah lembut dan nasihat.

 ( A. Hassan ;  Al-Hidayah, Pustaka Aman Press 1975 )

No comments:

Post a Comment