Saturday, March 26, 2011

Surah Ath-Thaariq ( Bintang Penebus )

Tujuh belas ayat – turun di Mekah

Dengan nama Allah, Pemurah, Penyayang

Keterangannya telah terdahulu di surah Al Fatihah

1. Perhatikanlah langit dan ath-thaariq!
2. Sudahkah engkau tahu apa (yang dikatakan) ath-thaariq itu?
3. (Iaitu) bintang yang (cahayanya) menembus,
4. Tidak ada satupun jiwa melainkan atasnya adalah penjaga.

Keterangan :

Maksudnya : Perhatikan langit dan isinya dari bintang-bintang yang berjuta-juta mil jauhnya dari bumi kita, padahal cahayanya sampai kepada kita sesudah menembusi beberapa banyak jenis udara!

Orang yang memperhatikan itu, akan dapat tahu bahawa tiap-tiap  satu jiwa ada penjaganya, ialah Allah swt iaitu orang yang memperhatikan hal langit dan isinya dari bintang-bintang yang besar-besar dan jauh-jau dan terang-terang hingga tembus menembus cahayanya sampai kepada kita, akan dapat tahu bahawa semua itu tak dapat tiada ada yang menjaga dan mengedarkannya dan dari itu ia akan dapat tahu bahawa apabila benda-benda yang tak bernyawa itu ada penjaganya tak dapt tiada bahkan teristemewa tiap-tiap barang berjiwa tentulah ada penjaga atau pengurusnya yang tidak lain melainkan ialah Allah, Tuhan yang menjadikan segala sesuatu dan memberi rezeki akan segala sesuatu dengan ukuran yang ditentukannya bagi tiap-tiap sesuatu.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Hendaklah kita beribadat dan taat kepada Tuhan yang menjaga dan mengurus tiap-tiap suatu maupun yang bernyawa atauoun tidak.

Hendaklah kita malu dan jauhi larangan Tuhan yang tiap-tiap suatu benda ada dalam penjagaanNya.

5.Cubalah manusia lihat dari apa dijadikan dia!
6. Dijadikan dia daripada air yang terpancar,
7. Yang keluar dari laki-laki dan perempuan.

Keterangan :

Ash-shulb di sini maksudnya laki-laki dan At-tara-ib maksudnya perempuan.

Sesudah memperhatikan langit dan isi-isi dari bintang-bintang yang besar-besar dan jauh-jauh dan terang-terang hingga menembus cahayanya sampai kepada kita – sesudah memperhatikan sekalian yang tersebut dan sesudah dapat tahu bahawa tiap-tiap satu bebda ada di dalam penjagaan Allah yang maha kuasa.

Maka cubalah perhatikan keadaan dan kejadian manusia! Apakah ia satu makhluk yang patut bermegah diri, takabbur, sombong? Tentu tidak! Manusia hanya satu makhluk yang dijadikan daru air yang terbit dari laki-laki dan perempuan. Tidak berbeda manusia daripada lain-lain jenis haiwan kecuali dengan amal solih untuk akhirat dan untuk pergaulan di dunianya.

Oleh sebab itulah Allah berkata di surah Wal-Ashr bahawa manusia semua di dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal solih dan firman Allah di suah Al-Hujurat ayat 13, bahawa orang yang paling mulia pada pandangan Allah ialah orang yang paling berbakti kepada Allah.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Dengan kejadian badan kasar ini janganlah manusia menyangka yang ia satu makhluk yang mulia. Badan kasar manusia ini tidak lain melainkan berasal dari air yang manusia sendiri merasa jijik memegangnya juga air yang jijik dipegang itu, tidak jadi manusia  manusia yang  sombong dan takabbu, ini melainkan sesudah melalui beberapa kali akan tempat yang dilalui oleh kotoran.

Hendaklah kita jadi manusia yang sebenarnya dan mulia dengan amal yang solih untuk dunia dan akhirat kita.

8. Sesungguhnya Allah amat berkuasa atas mengembalikannya,
9. Di hari yang dibuka sekalian rahsia,
10. Maka tidak ada baginya kekuatan dan tidak ada penolong.

Keterangan :

Sesudah menyuruh manusia memikirkan hal kejadian dirinya di ayat-ayat yang telah lalu maka di ayat-ayat ini seolah-olah Allah berkata : Janganlah manusia menyangka bahawa badan yang dijadikan daripada air yang terpancar itu, apabila mati habis sekalian urusannya, tidak sekali-kali!.

Bahkan Allah itu amat berkuasa menghidupkannya kembali di hari yang akan terbuka sekalian rahsia manusia iaitu di hari kiamat untuk dibalas sekalian amal baik dan amal jahat manusia. Di hari itu manusia tidak akan mempunyai kekuatan untuk melepaskan diri daripada menerima balasan siksa dan tidak akan mempunyai pembantu atau penolong yang dapat menolong dia di dalam hal tersebut.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Hendaklah kita tunduk dan taat kepada hukum-hukum Allah dan jauhi sekalian laranganNya kerana kita sekalian akan dibangkitkan dan akan dibalas di hari kemudian.

Sebagaimana kita mengerjakan perintah-perintahNya dan jauhi larangan-laranganNya yang zahir hendaklah kita penuhi batin kita dengan sekalian perangai yang baik-baik dan hendaklah kita jauhi sekalian dengki, riak, ujub dan lain-lain penyakit di hati kerana sekalian itu akan dibuka di hadapan kalayak yang ramai di hari yang manusia tidak akan mempunyai sedikitpun kekuatan atau bantuan untuk menutup rahsia-rahsia itu.

11. Perhatikanlah langit yang mempunyai air,
12. Dan bumi yang mempunyai tumbuh-tumbuhan,
13. Sesungguhnya (yang demikian) itu perkataan benar,
14. Dan iaitu bukan (perkataan) sia-sia.

Keterangan :
Di sisi Allah Taala kuatkan lagi tanda kekuasaanNya dengan perkataan. Perhatikanlah langit yang menurunkan hujan yang jadi sebesar-besar rahmat bagi kamu dan bagi tanaman-tanaman kamu serta binatang-binatang peliharaan kamu dan perhatikanlah bumi yang mengeluarkan tumbuh-tumbuhan untuk jadi makanan, perlindungan bagi kamu.

Dengan memperhatikan hal-hal itu, kamu akan yakin bahawa perkataan-perkataanKu tentang langit, bintang, kejadian manusia, bangkitan di hari kiamat itu benar dan berguna bukan suatu hal atau perkataan yang sia-sia.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Hendaklah kita syukur kepada Allah atas pemberian hujan dan tubuh-tumbuhan yang jadi pokok kehidupan kita, dan hendaklah kita percaya bahawa Tuhan yang telah mengadakan kita daripada tidak ada dan membesarkan dan menjadikan kita manusia dengan air dan tumbuh-tumbuhan itu amat berkuasa membangkitkan kita di hari yang Ia kehendaki dan hendaklah kita percaya bahawa firman Allah itu benar dan berguna bukan perkataan yang sia-sia.

15. Sesungguhnya mereka itu membikin tipu daya,
16. Dan Aku akan membalas tipu daya,
17. Lantaran itu, biarkanlah orang-orang kafir itu1 Berilah tempo kepada mereka itu
      sebentar!

Keterangan :

Di ayat-ayat yang telah lalu, Allah Taala telah beri  beberapa contoh dan tamsil supaya manusia perhatikan dan beriman kepada Allah dan kepada hari kiamat, hari pembalasan yang mana manusia tidak akan terselamat daripada bahayanya kalau tidak beragama dengan agama Allah, agama Islam.

Sungguhpun begitu tetapi kaum-kaum kafir Mekah dan sekelilingnya selalu membikin tipu daya menghasut supaya manusia tidak beragama dengan agama Islam yang dibawa oleh nabi Muhammad saw.

Lantaran itu di ayat ini, Allah berkata :

Kaum kafirin itu membikin tipu daya, menghalangi manusia masuk agamaKu dan Aku akan balas tipu daya dan pekerjaan jahat yang mereka lakukan. Oleh sebab itu, janganlah engkau susah hati, biarkanlah kaum-kaum kafir itu berbuat apa yang mereka suka dan berilah mereka tempoh sebentar iaitu hingga mereka berpindah dari dunia ini atau hingga Aku balas mereka di dalam dunia ini juga.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Kewajiban kita tidak lain melainkan menyampaikan perintah-perintah dan larangan Allah kepada hambaNya. Di dalam antara kita berkerja itu kalau ada yang menghalangi jangan kita berdukacita kerana tipu daya dan hasutan jahat yang mereka kerjakan itu Tuhan akan balas dengan secukupnya.

Kita wajib berkerja terus, wajib berusaha terus. Barangsiapa menolong agama Allah, Allah akan menolong dia.

( A. Hassan ;  Al-Hidayah, Pustaka Aman Press 1975 )

No comments:

Post a Comment