Monday, March 28, 2011

Surah Al-Insyiqaaq ( Pecah belah )

Dua puluh lima ayat – turun di Mekah

Dengan nama Allah, Pemurah, Penyayang

Keterangannya telah terdahulu di surah Al Fatihah

1. Apabila langit itu hancur
2. Dan ia turut (perintah) Tuhannya padahal (memang) patut (ia turut),
3. Dan apabila bumi itu dipanjangkan,
4. Dan ia keluarkan ap-apa yang di dalamnya dan kosonglah ia,
5. Dan ia turut (perintah) Tuhannya, padahal (memang) patut (ia turut)

Keterangan :

Maksudnya : Bagaimanakh kelak dahsyatnya dan bagaimanakah nanti ributnya dan bagaimanakah pula kebingungan makhluk di waktu isi langit itu hancur kelak sebab beradu, bertempur dan berlanggar nintang-bintang satu dengan lainnya lantaran menurut perinah Tuhannya yang memang patut diturutnya!

Bagaimanakah nanti keadaan bumi ini dan betapakah kelam kabutnya manusia, apabila bumi itu dipanjangkan, sedang ia keluarkan sekalian isinya daripada jasad-jasad manusia dan lainnya hingga kosonglah ia kerana menurut perintah Tuhannya yang memang patut diturutnya!

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Hendaklah manusia bersedia ’amal’ yang baik dari sekarang kerana hari keributan itu bukan hari amal lagi tetapi ialah hari manusia menerima upah baik atau balasan jahat atas amalnya.

6. Hai manusia! Sesungguhnya engkau telah bekerja bersungguh-sungguh (menuju)
     kepada Tuhanmu maka (engkau) akan bertemu Dia,
7. Lantaran itu, barangsiapa diberi suratnya dari sebelah kanannya,
8. Maka akan diperiksa kira-kiranya dengan mudah,
9. Dan ia akan pergi kepada ahlinya dengan sukacita,
10. Dan barangsiapa diberi suratnya dari belakangnya,
11. Maka ia akan berteriak menyebut-nyebut kecelakaannya,
12. Dan ia akan masuk di api yang bernyala-nyala,
13. Kerana sesungguhnya adalah ia bersuka-ria dengan ahlinya
14. Kerana sesungguhnya ia menyangka yang ia tidak akan kembali,
15. Tidak begitu, bahkan sesungguhnya Tuhannya itu melihat akan dia,

Keterangan :

Maksudnya : Hai manusia! Sesungguhnya engkau telah berlelah-payah mengerjakan kebaikan atau kejhatan dan menghabiskan umurmu menuju Tuhanmu maka tidak syak engkau akan bertemu Dia.

Di hari perhitungan amal itu barangsiapa diberi suratnya dari kanannya maka orang itu akan diperiksa kira-kiranya dengan cara yang mudah dan ia akan pergi kepada ahlinya di surga dengan sukacita dan barangsiapa diberikan suratnya dari sebelah belakangnya maka orang itu akan berteriak menyebut kecelakaaannya dan ia akan masuk di api yang bernyala0nyala kerana di waktu hidupnya ia bersukaria dengan ahlinya dengan tidak memperdulikan perintah-perintah Allah dan ia sangka yang ia tidak akan bertemu hari pembalasan dari Allah.

Sesungguhnya amat salah sangkanya itu kerana Tuhan yang menjadikan dia, selalu melihat dia dan amalnya mahupun yang baik ataupun yang jahat untuk dibalas di hari pembalasan umum ialah hari kiamat yang amat dahsyat itu.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Maupun manusia berkerja jahat atau baikmesti lelah payah akhirnya mesti sampai kepada Tuhannya yang akan membalasnya. Oleh sebab itu, sepatutnya manusia memilih amal yang baik buat dikerjakan supaya di hari pembalasan yang dahsyat dan huru hara itu ia dapat surat dari pihak kanan yang akan membawa kesenangan yang tidak berkeputusan.

16. Perhatikanlah sungguh tanda merah di pinggir langgit,
17. Dan (perhatikanlah) malam fdan apa yang dikumpulkan olehnya,
18. Dan (perhatikanlah) bulan apabila sempurna terangnya,
19. Sesungguhnya kamu akan melalui selapis dari selapis,
20. Mengapakah mereka tidak mahu beriman?
21. Dan apabila dibacakan Al-Quran kepada mereka, mereka tidak mahu tunduk?
22. Bahkan orang-orang yang kafir itu mendustakan,
23. Dan Allah lebih mengetahui apa yang mereka kumpulkan (di hati mereka)
24. Lantaran itu, khabarkanlah kepada mereka (yang mereka akan mendapat) azab
      yang pedih,
25. Tetapi orang-orang yang beriman dan beramal baik itu akan mendapat pahala
      yang tidak putus.

Keterangan :

’Perhatikanlah tanda merah di pinggir langit waktu Maghrib ’ itu maksudnya – sebagai bandingan – fikirkanlah umur kamu yang hampir habis, sebagaimana hari siang akan habis dengan habisnya tanda merah itu.

’ Perhatikanlah malam dan apa yang dikumpulkan olehnya’ itu, maksudnya – sebagai tamsil dan ibarat – fikirkan dan perhatikanlah keadaan kamu yang akan pergi tidur di kubur kamu sebagaimana orang yang hidup pergi ke tempat tidurnya di waktu malam yang bererti dikumpulkan oleh malam.

’ Perhatikanlah bulan apabila sempurna terangnya ’ itu, maksudnya : fikirkan dan perhatikan serta bersedialah untuk hari terang iaitu hari bangkitan (kiamat) yang terang yang tidak tersembunyi pada sesuatu pun.

’ Sesungguhnya kamu akan melalui selapis dari selapis ’ itu maksudnya, baha manusia ini dari kecil sampai besarnya akan melalui beberapa keadaan susah-payah, senang sentosa, lalu mati dan tinggal di kubur kemudian dibangkitkan ke padang Mahsyar.

Di antara masa hidupnya itu, jika ia perhatikan nescaya ia akan dapat tahu bahawa alam ini tidak dapat tiada mempunyai satu Tuhan yang wajib dipercayai oleh sekalian makhluk.

Lantaran itulah Allah berkata di ayat 20 dan 21 itu : ” Mengapakah manusia tidak mahu beriman dan mengapakah mereka tidak mahu tunduk sujud kepada Allah waktu mendengar bacaan Al-Quran yang berisi ajaran-ajaran dan tanda-tanda yang menunjukkan kepada adanya Tuhan dan kekuasaaanNya? ”

Maka orang-orang kafir itu bukan sahaja tidak mahu beriman bahkan mereka mendustakan pula tetapi Allah tahu apa yang mereka kandung di hati-hati mereka. Lantaran itu khabarkanlah kepada mereka bahawa mereka akan dapat azab yang amat pedih.

Adapun orang-orang yang beriman dan beramal solih sebagaimana diperintah oleh Allah akan dapat ganjaran dan balasan yang tidak putus-putus.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Sebagaimana  keadaan masa, ada malam yang hampir gelap, ada malam yang gelap dan ada malam yang terang maka keadaan manusia yang begitu iaitu hampir mati, lalu mati kemudian akan bangkit di hari yang sekalian urusan kelihatan dengan terang, tidak tersembunyi.

Selain dari itu manusia akan melalui beberapa keadaan di dalam masa hidupnya yang mana sekalian itu menunjukkan keadaan dan kebenaran Tuhan.

Keterangan itu walau bagaimanapun nyatanya tidak akan diturut oleh semua orang.

Lantaran itulah ada orang yang akan dapat susah dan siksa dan yang akan dapat kesenangan dan sentosa.

( A. Hassan ;  Al-Hidayah, Pustaka Aman Press 1975 )

No comments:

Post a Comment