Thursday, March 3, 2011

Surah Al-Kaafirun ( Orang-orang kafir )

Tiga ayat – turun di Madinah

Dengan nama Allah, Pemurah, Penyayang

Keterangannnya telah terdahulu di surah Al Fatihah

1. Katalah: Hai kaum kafir!
2. Aku tidak menyembah apa yang kamu sembah;
3. Dan tidak (pula) kamu menyembah apa yang aku sembah;

Keterangan :

Allah menyuruh NabiNya atau tiap-tiap seorang Islam berkata kepada kaum kafir bahawa kami tidak menyembah tuhan yang kamu sembah, dan kamu pula tidak menyembah Tuhan yang aku sembah.

Sungguhpun kamu mengaku menyembah Allah sebagaimana aku mengaku menyembahNya tetapi kamu sifatkan Allah dengan sifat yang lain daripada aku sifatkan. Oleh sebab itu, boleh dikata : Allahku lain dan Allah kamu lain, aku tidak beribadat kepada tuhan kamu dan kamu tidak beribadat kepada Tuhanku.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Sama sebutan itu tidak menunjukkan sama dzat.

Sebagaimana perbedan antara Allah pada i’tiqad Islam dan Allah pada anggapan kafir begitulah agama pada pandangan sebahagian daripada kaum Islam dan agama pada anggapan segolongan lain.

Sebahagian berkata : Agama itu ialah firman Allah dan sunnah RasulNya; dan tidak dinamakan agama jika tidak ada keterangan dari salah satunya.

Sebagian lain pula berkata : agama itu betul asalnya dari Allah dan RasulNya tetapi buat kita tidah sah beragama kalau tidak menurut apa-apa yang ditetapkan oleh ’ulama dan apa-apa yang dipandang baik oleh ’ulamak.

4. Aku bukan penyembah sebagaimana (cara) kamu menyembah.
5. Dan kamu (juga) bukan penyembah sebagaimana (cara) aku menyembah.

Keterangan :

Di ayat yang kedua dan ketiga tadi, dikatakan bahawa kita orang Islam tidak menyembah apa yang disembah oleh orang kaum kafir.

Maka di ayat keempat dan ke lima ini, Allah perintah NabiNya atau tiap-tiap seorang Islam berkata kepada kaum kafir bahawa cara kamu menyembah dzat yang kamu katakan Allah itu berlainan dengan cara aku menyembah Allah yang Maha Suci.

Kamu menyembah Allah itu dengan wasilah menyembah berhala. Kamu beri’tiqad bahawa berhala-berhala yang kamu sembah itu akan hampirkan kamu kepada Allah atau akan mintakan kepada Allah apa-apa hajat kamu. Kamu beri’tiqad bahawa berhala-berhala  itu akan syafaatkan kamu kepada Allah.

Jadi perbedaan antara kaum Islam dan kaum kafir itu bukan saja di tentang tuhan yang dianggap oleh masing-masing bahkan di dalam cara melakukan ibadat pun ada perbedaan yang jauh.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Jangan sekali-kali kita beribadat atau berdoa kepada Allah dengan pakai perantaraan makhluk itu dan ini.

Ibadat kita hendaklah kita hadapkan terus dan semata-mata kepada Allah dengan tidak pakai tambahan : ” Hai Tuhanku! aku  harap Engkau terima ibadatku dengan berkat si anu”.

Kalsu kita meminta (berdoa), hendaklah terus kepada Allah : jangan sekali-kali kita hadapkan kepada seorang atau satu kuburan supaya ia sampaikan kepada Allah : dan jangan sekali-kali kita hadapkan doa kepada Allah dengan pakai tambahan : ” Ya Allah ! kabulkanlah permintaan hambaMu ini dengan berkat si anu atau dengan berkat kuburan anu”.

Wajib kita nasihati dan larang orang-orang Islam yang meminta-minta kepada kuburan-kuburan dengan alasan kepercayaan bahawa maya yang di dalam kubur itu nanti mintakan kepada Tuhan atau doakan keselamatan baginya.

Cara-cara memakai perantaraan itu semuanya cara-cara orang-orang kafir yang dicela dan dikufurkan oleh Quran dibeberapa ayat yang sebahagian daripadanya ialah ayat-ayat yang tersebut itu.

6. Untuk kamulah agama kamu dan untukkulah agamaku.

Keterangan :

Oleh sebab tuhan yang kamu sembah itu lain daripada Tuhan yang aku sembah dan cara kamu beribadat dan berdoa itu lain daripada cara aku beribadat dan berdoa maka ta’dapat dipandang agama kamu sama dengan agama maka : kerana itu, agama kamu itu untuk kamu dan agamaku ini untukku; tidak ada persamaan sedikit juapun antara agama kamu dengan agamaku.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat ini :

Walaupun sama pengakuan, sama nama dan sama tujuan tetapi kalau tidak sama asas dan tidak sama cara menyampaikan diri kepada apa yang dituju, tidak dapat dinamakan urusan itu sama.

Kaum Islam sungguhpun pengakuannya sama namanya sama dan tujuannya sama tetapi oleh sebab ada yang berasas kitab Allah  dan sunnah RasulNya dan ada yang berasas perkataan ’ulama’ dan ada yang berasas fatwa guru0guru, maka satu dengan lain itu ta’dapat dipandang sama.

Memandang sama akan beberapa golongan yang berlainan asas itu, bererti menganggap sama akan barang yang salah dengan barang yang benar.

( A. Hassan ;  Al-Hidayah, Pustaka Aman Press 1975 )

No comments:

Post a Comment