Monday, May 26, 2014

Al-Habib Husein bin Muhammad bin Thohir Al-Haddad

Jombang, Indonesia

Nasihat & wasiat :

Al-Habib Husein selalu memberikan nasihat kepada mereka yang datang sehingga para tetamu tersebut sangat gembira dengan penghormatan dan nasehat yang bermanfaat itu. Dia selalu menasihatkan kepada para pemilik harta (orang kaya) agar selalu membantu kaum fakir miskin. Dia juga mengingatkan akan ancaman Allah SWT kepada orang yang bakhil dan kikir.

Al-Habib Husein selalu mewasiatkan agar selalu berbakti kepada kedua orang tua. Kepada para pemuda, dia selalu menceritakan akan kedudukan dan kebesaran yang tinggi di mata Allah SWT tentang berbakti kepada orang tua. Sebagaimana sabda rasulullah saw : Redha Allah SWT itu tergantung dari redha orang tua dan murka Allah SWT juga tergantung murka kedua orang tua.

Al-Habib Husein juga menegaskan bahawa rasulullah saw telah memberi ancaman kepada anak-anak yang derhaka terhadap kedua orang tuanya, sebagaimana sabda rusulullah saw: Tiga macam dosa yang syurga diharamkan oleh Allah SWT untuk dimasukinya, iaitu orang yang selalu minum minuman keras, orang yang derhaka kepada kedua orang tua dan dayyus ( suami yang membiarkan isterinya berkumpul dengan orang-orang yang bukan mahramnya / seorang suami yang tidak memiliki rasa cemburu terhadap isterinya.

Wallahu a’lam.

Mutiara Habaib Nusantara
Abdul Qadir Umar Mauladdawilah

No comments:

Post a Comment