Wednesday, January 4, 2012

SALAMAH BIN DINAR ( Bahagian 5 )

Rumah Abu Hazim, Salamah bin Dinar merupakan perigi ilmu untuk para pencari ilmu dan kebenaran. Begitu juga dengan para sahabatnya.

Suatu ketika, Abdul Rahman bin Jarir datang bersama anaknya menemui Abu Hazim. Mereka memberi salam dan mendoakan kesejahteraan dunia dan akhirat untuknya. Salamah bin Dinar menjawab salam mereka dengan cara yang lebih baik dan menyambut kedatangan mereka. Setelah itu mereka berbual.

Abdul Rahman bin Jarir pun memulakan bicara: ” Bagaimana kita mampu membuka hati ini, wahai Abu Hazim?”

” Apabila jiwa ini dibersihkan, segala dosa-dosa akan diampunkan. Apabila seseorang hamba berazam untuk meninggalkan dosanya, akan terbukalah pintu hatinya. Wahai Abdul Rahman, jangan lupa walau sekecil mana sekalipun dunia ini, ia akan melalaikan kita daripada akhirat. Setiap nikmat yang tidak mendekatkan kita kepada Allah sebenarnya adalah bala.” jawab Salamah.

Kini giliran anaknya pula bertanya: ” Guru saya ramai, siapakah yang perlu saya contohi?”

” Wahai anakku, contohilah orang yang takut kepada Allah ketika ketiadaan manusia dan orang yang berhati-hati supaya tidak terjerumus kepada perkara yang mengaibkan. Begitulah juga orang yang sentiasa memperbaiki dirinya semenjak muda lagi dan tidak menangguhkannya ke waktu tua.”

” Anakku sedarlah, setiap kali matahati terbit, orang yang mencari ilmu ini akan berhadapan dengan nafsu dan ilmunya. Nafsu dan ilmu ini akan sentiasa bermusuhan di dalam jiwamu. Jika pada hari itu ilmunya berjaya mengalahkan nafsunya, hari itu adalah hari beruntung untuknya. Jika pada hari itu nafsunya berjaya mengalahkan ilmunya, hari itu adalah hari yang merugikannya” terang Abu Hazim dengan panjang lebar.

Abdul Rahman bin Jarir pula menyoal : ” Engkau selalu menggalakkan kami bersyukur, wahai Abu Hazim. Apakah sebenarnya syukur itu?”

” Setiap anggota yang kita miliki ini mewajibkan kita supaya bersyukur.”

” Apakah kesyukuran mata ini? ” tanya Abdul Rahman.

” Jika dengan mata ini engkau melihat kebaikan nyatakanlah ia,. Jika dengan mata ini engkau melihat keburukan sembunyikanlah ia”.

” Apakah pula kesyukuran telinga ini?” tanya Abdul Rahman lagi.

” Jika dengan telinga ini engkau mendengar kebaikan peliharalah ia. Jika dengan telinga ini engkau terdengar keburukan kuburkanlah ia.”

” Apakah kesyukuran tangan ini” tanya Abdul Rahman untuk mendapatkan lebih penjelasan.

” Janganlah engkau gunakan tangan ini untuk mengambil suatu yang bukan hakmu dan jangan engkau gunakan tangan ini untuk menghalang hak Allah.”

” Engkau jangan lupa wahai Abdul Rahman, orang yang hanya bersyukur dengan lidahnya tanpa disertai oleh angota-anggota dan hatinya yang lain, dia sebenarnya umpama orang yang mempunyai pakaian tetapi hanya memegang tidak memakainya. Pakaiannya tidak mampu memelihara badannya daripada panas ataupun sejuk”.

Sumber : Abdul Rahman Ra’fat al-Basha.(2003). 37 Kisah kehidupan Tabi’in Jilid 2. Kuala Lumpur : Pustaka Salam : 255 - 256


No comments:

Post a Comment