Friday, January 6, 2012

….agihlah

Pada suatu masa dahulu ada seekor ayam betina merah yang kecil, memiliki sebuah ladang gandum. Maka berkatalah Si Ayam Betina ini, “ Siapa yang akan membantu saya menuai gandum?”.
“ Bukan saya,” kata Si Kucing. “ Saya tidak tahu caranya.”
” Bukan saya.” kata Si Lembu. ” Saya terlalu bodoh.”
” Bukan saya.” kata Si Anjing. ” Saya terlalu sibuk dengan perkara lain.”

Lalu pergilah Si Ayam Betina itu mengerjakan ladangnya sendiri.
” Siapa yang akan membantu saya mengisar gandum ini?” kara Si Ayam lagi.
” Bukan saya,” kata Si Kucing.” Satu lagi pekerjaan yang tidak pernah saya lakukan.”
” Bukan saya, ” kata Si Lembu. ” Anda dapat melakukannya lebih baik  daripada saya.”
” Bukan saya,” kata Si Anjing. ” Saya ingin membantu, tetapi saya mempunyai pekerjaan lain yang lebih penting, mungkin lain kali saya akan menolong.”

Maka Si Ayam tadi pun melakukannya sendiri.
” Siapa yang akan menolong saya membuat roti,” tanya Si Ayam lagi.
” Bukan saya,” kata Si Kuching. ” Tiada siapa yang pernah mengajar saya bagaimana untuk membuatnya.”
” Bukan saya,” kata Si Lembu. ” Awak lebih berpengalaman.”
” Bukan saya,” kata Si Anjing. ” Saya telah membuat beberapa perancangan lain tengah hari ini, tetapi lain kali saya akan membantu anda.”

Oleh itu sekali lagi Si Ayam terpaksa melakukannya sendiri. Petang itu, tetamu-tetamu tiba untuk jamuan besar-besaran di rumah Si Ayam. Akan tetapi Si Ayam tidak mempunyai apa-apa untuk dihidangkan selain roti. Si Ayam terlalu sibok melakukan kerja yang boleh dilakukan oleh orang lain sehinggakan dia terlupa untuk menyediakan hidangan utama, menyediakan juadah pembasuh mulut dan terlupa untuk mengeluarkan pinggan mangkuknya. Petang itu merupakan satu bencana dan tinggallah Si Ayam di dalam kedukaan untuk selama-lamanya.

Moral : Seseorang pemimpin yang baik mencari jalan untuk melibatkan orang lain mengembangkan kebolehannya. Melakukan kerja sendirian sebenarnya cara seorang yang pengecut.

Agihlah dengan bijak. Kunci kepada pengagihan ini adalah perkataan ’ mengamanahkan’ Jika anda mengagihkan kerja , anda mengamanahkan keseluruhan perkara tersebut kepada orang lain, bersama-sama kekuasaan yang penuh untuk membuat segala keputusan yang perlu. Perkara ini amat berbeza dengan ’ buat yang disuruh’. Wallahu’alam.

( Edwin C.Bliss, 1992 )

No comments:

Post a Comment