Friday, January 20, 2012

Kualiti Bimbingan

 
a)      Bimbingan tanpa selindung
Curahan ilmu, perkongsian pengalaman, membetulkan kelemahan, mempertingkat kemahiran, merancang masa depan, mencungkil potensi, membina keyakinan diri dan memberikan nasihat.

b)      Ikhlas
Redha, tidak mengharapkan balasan, tidak mengungkit perkara lalu, sukarela, melebihi keperluan, tidak memerlukan pujian, memberi tanpa disuruh, tidak berkira dan  berintegriti.

c)       Berterusan
Langkah demi langkah berfasa, lengkap dan sempurna, mengikut tahap kemampuan, mekanisme penilaian dan pemantauan,  perkongsian strategic dan pengembangan potensi.

d)      Payung
Menaungi, melindungi daripada ancaman, membantu semasa kesulitan, semangat berpasukan, penjagaan kebajikan, istiqamah, mewujudkan rasa selesa dan selamat serta membina permuafakatan,

e)      Menghasilkan yang lebih baik
Keterbukaan, galakan mempelbagaikan sumber, peluang menimba pengalaman, belajar daripada kesilapan, mempelbagaikan kemahiran, penerokaan bidang baru dan memudahkan penimbaan ilmu.

f)       Bersama
Empati, berkongsi masalah, menikmati faedah, tiada juurang pemisah, memperkasa keyakinan, kemampuan untuk menghadapi cabaran lebih besar, membina kredibiliti, lebih memahami secara mendalam dan memberikan nasihat secara lebih spesifik.

g)      Membina tokoh
Komprehensif, serius, qudwah, pengkhususan bidang, focus, integrasi kemahiran kritika, peningkatan tahap profesionlisme, kemandirian, hujah yang bernas, pemberi penyelesaian, penyumbang nilai tambah dan karisma.

( Melayu mentaliti  kelas pertama : antara impian dan kenyataan )



Ya Allah, Ya Tuhanku, aku bermohon taufiq daripada Mu seperti mana orang-orang yang telah Engkau beri petunjuk, dan jadikanlah amalan ini sepertimana amalan ahli yakin, dan jadikan aku dari golongan yang menerima nasihat, orang-orang yang bertaubat, dan keazaman ku seperti mana orang-orang yang takut. Dan aku bermohon seperti mana pemohon orang yang suka kepada kebaikan dan beribadah seperti ibadat orang-orang yang warak. ......ameen Ya Rabb.

No comments:

Post a Comment