Wednesday, January 4, 2012

SALAMAH BIN DINAR ( Bahagian 4 )

Sebaik sahaja Abu Hazim tiba di rumahnya, beliau mendapati Amirul Mukminin telah menghantar seuncang penuh berisi wang dinar. Bersama uncang tersebut terdapat sepucuk surat berbunyi : Belanjakanlah wang ini. Jika perlu masih ada banyak lagi seperti ini untukmu.”

Namun Salamah bin Dinar memulangkan semula uncang tersebut tanpa mengambil walau sesen pun. Beliau menulis : Wahai Amirul Mukminin, saya mohon moga Allah tidak menjadikan segala pertanyaan tadi  sebagai sia-sia dan jawapan yang saya berikan tadi juga sia-sia. Demi Allah, saya tidak redha wang ini berada pada tanganmu, wahai Amirul Mukminin. Jadi bagaimana saya boleh redha wang ini berada di tangan saya?”.

” Wahai Amirul Mukminin, jika wang dinar ini sebagai ganjaran untuk saya kerana apa yang saya katakan kepadamu, maka bangkai dan daging babi ketika darurat lebih halal daripada wang ini. Jika wang ini adalah hak saya daripada Baitul Mal, apakah engkau akan berikan hak yang sama kepada semua umat Islam?”

Sumber : Abdul Rahman Ra’fat al-Basha.(2003). 37 Kisah kehidupan Tabi’in Jilid 2. Kuala Lumpur : Pustaka Salam : 254 - 255

No comments:

Post a Comment