Friday, May 27, 2011

Tandu jenazah…

Diriwayatkan dari Abi Abdillah, AlShadiq as berkata, “ Tandu jenazah yang pertama kali dibuat dalam Islam adalah tandu jenazah Fatimah. Fatimah pernah menyampaikan penderitaannya saat menjelang wafat kepada Asma’ binti ‘Umais, dengan berkata, Tubuhku demikian kurus dan dagingku hilang sudah. Kerana itu, bisakah engkau buatkan untukku sesuatu yang bisa menutup jenazahku nanti?”.

Asma mengatakan, “Ketika saya berada di negeri Habasyah dulu, saya melihat orang-orang di sana membuat sesuatu seperti yang engkau maksudkan. Maukah engkau ku buatkan untukmu”. Fatimah menjawab, “Baiklah”.

Kemudian Asma minta diambilkan  sebuah tempat tidur lalu dituturkannya bagaimana  bentuknya nanti. Diambilnya pula pelepah yang dipasangkan pada kayu-kayu penahannya dan ditutupkannya selembar pakaian di atasnya. Kemudia ia berkata, “ Seperti inilah saya lihat mereka membuat tandu jenazah,”

Kemudian Fatimah berkata, “Buatkan seperti itu untukku. Tutupilah jenazahku, niscaya Allah akan menutupi dirimu dari api neraka”.

Wallahu ‘alam

( Tokoh-tokoh Terkemuka Ahlul Bait Nabi, 1999 )

No comments:

Post a Comment