Monday, May 16, 2011

Pemaaf

Sifat pemaaf adalah pancaran daripada sifat penyayang.Oleh sebab sayang, kesalahan yang dilakukan seseorang boleh dimaafkan. Lantaran belas kasihan juga, keterlanjuran yang dibuat ke atas diri seseorang dilupa dan diampunkan. Pengampunan dibuat dengan ikhlas dan jujur. Seseorang itu dikatakan bersifat pemaaf apabila kemaafan itu menjadi amalan dan pakaiannya. Walau bagaimanapun jika hanya sesekali sahaja ia memaafkan orang,ia masih belum boleh dikatakan seorang pemaaf.

Seorang pemaaf, memiliki hati yang bersih kerana tekanan nafsu hasad dan marah, tidak menguasai hatinya. Justeru itu ia tidak dipengaruhi oleh nafsu dalam mengambil sesuatu tindakan. Tetapi sifat penyayang dan belas kasihan mendorongnya untuk bertindak sesuai dengan kecenderungan sifat-sifat itu.

Allah swt berfirman :

( Jika kamu keras hati nescaya bersurailah mereka dari sekelilingmu.Maka maafkanlah mereka dan pohonlah kemaafan Allah untuk mereka serta bermesyuwarahlah dengan mereka dalam sesuatu urusan. Apabila keputusan dibuat dengan penuh keazaman, berserahlah kepada Allah. )

                                                                                                (Ali Imran : 159)

Walau bagaimanapun dalam melaksanakan tanggunjawab dan amanah menegakkan hukum-hukum Allah swt perlu bersifat tegas. Sifat pemaaf tidak bererti mengabaikan tanggongjawab dan melonggarkan ketegasan dalam menegakkan kebenaran dan keadilan.

Sabda rasulullah saw :

( Sekiranya Fatimah (anak baginda) yang mencuri,pastilah akan kupotong tangannya. )

                                                                                                (Riwayat : Al-Nasa’i)

(Panduan al-Quran dan Hadith, JAKIM 2009) 


No comments:

Post a Comment