Sunday, May 8, 2011

…..kasihku padaMu

Ya Allah
ketika aku mencelikkan dua mataku
dengan melihat Baitul Haram
tidak aku sedari
apakah kakiku
yang lebih dahulu sampai atau jiwaku
tidak aku tahu
apakah kegembiraan yang terzahir
di wajahku atau pun tangisan
melihatkan Albaitu al-Mu3azzam; baitullah itu

Ya Robbi
di belakang Maqam Ibrahim aku telah bersolat
di dalam Hajar Isma’il aku telah sujud
di lantai itu aku cecahkan hidungku..

Ya Ilahi
dengan tanganku kusentuh Hajarul Aswad
pada sebutir batu daripada batu-batu Syurga
dengan dua mataku
aku telah lihat sebutir batu daripada batu-batu Syurga
dengan dua mataku
aku telah melihat sebutir permata yaqut
daripada permata-permata delima Syurga
dua bibirku telah kukucup hajarul Aswad
dadaku telah aku sentuhkan (dapatkan) kepada multazam..

Ya Rahman
daripada sebaik air di dunia
telah aku minum sehingga puas
di atas bukit Shofa aku telah berhenti
daripada sebaik tempat di dunia…

Ya Rahim
mula hati-hati
aku telah meletakkan mukaku
di tempat An Nabiyyul Kareem
telah meletakkan dua tapak kakinya yang mulia
atau aku telah meletakkan mukaku
di tempat gugur air matanya
ketika baginda s.a.w. sujud di sisi ka’bah....

Ya Fattah
sungguhnya apa yang disaksikan atau dilihat
dan di tempat berhenti atau berdiri
tidak akan kulupakan selagi ada hayat itu..

Ya Robbil  'Aalamiin
cintaku kepada MekahMu tidak akan putus
kemuliaanku kepada MekahMu
sentiasa berterusan
selagi ruuh tidak sampai kepada halkum
Mekah
sebuah nama yang ia di hatiku
namun
pastinya aku menaruh SEUTAMA cintapadaMu
pemilik mutlak Albaitu al-Mu3azzam di Makkatul Mukarramah
yang kumaksudkan itu.......

Wallahu'alam bishowab
Alhamdulilah
syukran lillahi Ta'ala..

( http://bahrulilmi.blogspot.com )

...nota sekilas

# ....tanggongjawab melebih masa yang ada...memberi minum dan makan pada hati...

# ...pohonlah dari Allah kekuatan untuk menunaikannya dengan iman yang benar.   ......
      selamat berjuang...

# ....usia kita semakin pendek....kita diberi pilihan....mari kita pulang...selagi ada waktu

# ...betapa sayangnya Allah

# ....Allah suka menguji

# ...hiduplah untukNya

# ...kita bila?

wallahu'alam.



No comments:

Post a Comment