Monday, May 9, 2011

…tanah kerendahan

Tanamlah dirimu dalam tanah kerendahan sebab tiap sesuatu yang tumbuh tetapi tidak ditanam maka tidak sempurna hasilnya. Tiada sesuatu yang lebih bahaya bagi seseorang yang beramal daripada menginginkan kedudukan dan terkenal di tengah-tengah masyarakat umum. Dan ini termasuk keinginan hawa nafsu yang utama.

Rasulullah saw telah bersabda : Sesiapa yang merendah diri maka Allah akan memuliakannya dan siapa yang sombong (besar diri) Allah akan menghinanya.
Ibrahim bin Ad-ham ra berkata : Tidak benar-benar bertujuan kepada Allah siapa yang ingin masyhur (terkenal).

Ayyub Assakh-tiyaany ra berkata : Demi Allah tiada seorang  hamba yang sungguh-sungguh ikhlas pada Allah melainkan ia merasa senang, gembira jika ia tidak mengetahui kedudukan dirinya.
Wallahu'alam.

Tuhanku alangkah besar lunakMu terhadap diriku pada hal sangat dunguku dan alangkah besarnya rahmatMu kepadaku disamping sangat buruknya perbuatanku.

Tuhanku alangkah dekatMu daripadaku dan alangkah jauhku daripadaMu

Tuhanku alangkah kasihMu kepadaku maka apakah yang telah menutupi aku daripadaMu

Tuhanku berilah kepadaku tingkat hakikat orang-orang muqarrabin (yang dekat padaMu). Dan jalankan aku dijalanan orang-orang yang Engkau kasihi yang tertarik langsung kepadaMu.

Dan kayakanlah aku dengan kurniaMu sehingga merasa puas dan kaya dengan Engkau daripada meminta-minta.

Tuhanku, harapanku tidak putus daripadaMu meskipun aku telah berbuat dosa maksiat, demikian pula rasa takut ku kepadaMu tidak hilang meskipun aku telah berbuat taat kepadamu.

Ameen Ya Rabbal Alameen.

(Al-Hikam, 2001)

No comments:

Post a Comment