Friday, May 20, 2011

bahagia tanpanya

Setiap orang ingin bahagia. Ada yang menyangka dengan wang yang banyak maka dia akan bahagia sehingga dia pun mencari wang bermati-matian. Ada juga yang menyangka bahawa kedudukan boleh membuatnya bahagia maka ia pun mencuba merebut kedudukan. Ada yang menyangka penampilanlah yang membuatnya bahagia maka bermati-matian ia mengikut fesyen. Ada yang menyangka pengikut yang ramai akan membuatnya bahagia, begitulah seterusnya.

Setiap kali anda memerlukan sesuatu dari selain anda, anda menyangka bahawa itulah yang akan membuat anda bahagia. Anda menggantungkan harapan pada selain anda, selain Allah. Padahal semakin anda berharap orang lain berbuat sesuatu untuk anda maka sebenarnya peluang bahagia itu semakin kecil.Kenapa?

Ibarat cahaya matahari yang memancar tanpa memerlukan ‘input’ dari luar, kebahagiaan yang hakiki itu datang bukan dari seseorang atau dari sesuatu.

Salah satu bentuk kebahagiaan yng sejati adalah ketika anda hanya menggantungkan segala harapan kepada Allah. Bagi orang yang mengenal Allah dengan baik, dan tidak berharap banyak dari selain Allah, itulah salah satu kebahagiaan. Maka bagi anda yang selama ini sangat ingin dihargai, dihormat, dibezakan oleh orang lain, diberi ucapan terima kasih ketika melakukan sesuatu untuk orang lain atau sangat ingin dipuji maka sebenarnya makin tinggi keperluan anda akan penghargaan dari orang lain, itulah yang akan menyempitkan hidup anda.

Sesiapa yang berhasil lepas dari keperluan-keperluan seperti itu dan anda sudah mulai boleh menikmati indahnya memberikan senyuman kepada orang lain dan bukannya diberi senyuman atau merasakan nikmatnya boleh menyapa orang lain dan bukan disapa, nikmatnya menyalami dan bukan menunggu disalami, semakin anda tidak berharap orang lain berbuat sesuatu untuk anda maka inilah landasan anda dalam menikmati hidup ini.

Kenyataan yang berlaku dalam masyarakat anda, terjadinya  berbagai-bagai kemungkaran, kezaliman dan kejahatan itu kerana anda terlalu banyak berharap kepada makhluk dan tidak kepada Allah. Wallahu’alam.

( Qalbu Mutma’innah, 2003 )


No comments:

Post a Comment