Friday, May 27, 2011

Hak sedekah

Hendaklah engkau mengetahui bahawa ia adalah harta simpanan yang engkau titipkan pada Tuhanmu serta titipanmu yang tidak membutuhkan saksi. Jika engkau tahu hal itu maka apa yang engkau titipkan dengan cara rahasia adalah lebih kuat dan aman daripada yang engkau titipkan dengan cara diketahui orang banyak.

Engkau lebih patut merahsiakan kepadaNya, sesuatu yang engkau permaklumkan. Dalam segala hal, urusan antara engkau dengan Dia adalah urusan rahsia. Janganlah engkau memberikan titipan itu dengan mempersaksikannya kepada pendengaran dan penglihatanmu, seakan-akan dengan demikian titipan itu lebih aman bagimu.

Juga jika engkau memberikan sedekah, janganlah engkau memberikannya dengan sikap bahawa engkau pemiliknya. Jika demikian itu akan menjadikan dirimu hina di hadapan orang yang kau beri sebab sikapmu itu menunjukkan bahawa engkau tidak lagi menginginkan harta yang engkau sedekahkan itu. Jika engkau masih menginginkannya pasti engkau tidak akan memberikannya kepada orang lain. Dan tak ada daya dan kekuatan kecuali bersama Allah Yang Maha Agung…….


Ya Allah, anugerahkanlah kepadaku kesenangan akan kehidupan akhirat sehingga aku bisa mengetahui hal itu dalam kalbuku melalui kezuhudanku terhadap kehidupan dunia.

Ya Allah, anugerahkanlah kepadaku pemahaman terhadap persoalan akhirat sehingga aku akan mencari kebaikan lantaran rinduku kepadanya dan menjauhi kejahatan kerana ketakutanku kepadanya.

No comments:

Post a Comment