Semarak 9
vs jangan
pedulikan hubungan antara motivasi dan prestasi
Sebagai pemimpin, anda perlu mengambil tahu bahawa terdapat hubungan langsung
antara motivasi dan prestasi pekerja.
Malahan hubungan ini merupakan sesuatu yang amat positif sekali bergantung kepada
budaya organisasi anda dan keghairahan serta kegembiraan yang dipupuk oleh
organisasi anda.
Mungkin anda mengenali syarikat seperti Disney, Saturn, SAS Institute,
Southwest Airlines, Starbucks, USAA, Reenbluth International dan The Rotz
Carlton (antara lain) yang sentiasa bertungkus lumus bagi kepuasan dan
kebahagiaan pelanggan dan mempunyai pekerja yang gembira serta suka bekerja di
syarikat itu. Tanpa kajian mendalam, anda mesti menyedari bahawa terdapat
perhubungan langsung antara prestasi pekerja di tempat kerja dan motivasi
mereka terhadap kerja. Perasaan ketara – dapat anda rasa! Itulah sebabnya
pekerja dimotivasikan untuk membuat tugasan mereka dan terbukti dalam mutu
kerja mereka. Dalam kata lain, jika anda masih tidak menyedari bahawa motivasi
dan prestasi mempunyai kaitan, fikirlah semula. Berikut ialah tiga faktor
penting untuk dipertimbangkan semasa mengaitkan motivasi orang anda dengan
tahap prestasi dan produktiviti yang lebih tinggi :
a) Kenali impak
anda terhadap orang :
Semua pengurus kadangkala terasa mereka tidak atau kurang mempunyai impak
terhadap motivasi pekerja mereka. Beginilah anda tidak selalu dapat mengubah
atau mengawal faktor tertentu yang mempengaruhi
keghairahan pekerja terhadap kerja. Perkara seperti keadaan kerja, tugasan
khusus, gaji dan manfaat bolehlah anda bekalkan tetapi faktor lain mungkin di
luar kawalan anda. Walau bagaimanapun, sebagai pengurus anda mempunyai impak
langsung bagi mengaitkan motivasi pekerja dengan prestasi. Pelajarilah beberapa
teknik berkesan yang digunakan dengan berjaya oleh pengurus lain dan kemudian
cubakan, jika sesuai, dengan pekerja anda. Bersedia memberi komitmen kepada
strategi tertentu supaya pekerja tidak berpendapat bahawa pendekatan anda hanya
merupakan siri gimik perisa mingguan.
Anda pasti gembira menambahbaik produktiviti serta sikap mereka apabila anda
menggunakan teknik yang sesuai dan inovatif bersama gaya kepimpinan, kepakaran
perniagaan dan kemahiran interpersonal anda tersendiri.
b) Pastikan
pekerja memahami makna prestasi : Jangan andaikan bahawa pekerja memahami secara automatis apa yang anda
maksudkan dengan prestasi. Adalah menjadi tanggungjawab anda untuk mentakrifkan
dengan jelas standard prestasi bagi mereka.
Anda perlu mentakrifkan prestasi mengikut pandangan anda sendiri
kemudian terangkan dengan jelas dan tepat maksudnya kepada pekerja anda.
Barulah anda berjaya mengaitkan prestasi dengan motivasi.
c) Beritahu secara
khusus apa yang diharapkan dengan pekerja : Berkut ialah beberapa soalan pekerja yang perlu
dapat dijawab oleh setiap pengurus.:
- Apakah yang diharapkan
daripada saya?.
- Apakah peranan saya
sebagai sebahagian daripada kumpulan dan organisasi?.
- Apakah yang dianggap
sebagai prestasi yang tidak dapat diterima?
- Bagaimanakah dapat saya
capai standard prestasi anda?
Pastikan anda khusus! Semakin terperinci dan jelas ekspektasi, semakin
mudahlah pekerja mencapai atau menjangkaunya.
Seseorang yang menyukai
kerjanya tidak perlu takut akan kehidupan
-
Samuel
Goldwyn
Wallahu a’lam
Bagaimana memotivasikan
setiap pekerja
Anne
Bruce, 2005
No comments:
Post a Comment