Semarak 11
vs jangan bimbang
tentang pesrsetujuan pekerja
Semakin banyak input yang diberi oleh pekerja tentang kerja yang
dilakukannya, semakin besar kemungkinan pekerja itu menyokong idea anda tentang
bagaimana hendak membuat kerja dengan baik. Apabila mereka tahu anda
benar-benar memberi perhatian kepada prestasi mereka dan sanggup mendengar odea
penambahbaikan, mereka dimotivasikan untuk menerima cadangan anda juga.
Sokongan ialah istilah yang digunakan oleh setiap pengurus dari semasa ke
semasa tetapi dengn maksud yang berlainan. Jika anda menyangka bahawa mendapat
sokongan pekerja untuk program tertentu bermakna memaksa mereka supaya menerima
program itu, anda pasti akan menghadapi masalah. Pekerja benar-benar menyokong
apabila mereka membuat keputusan untuk melaburkan keupayaan dan tenaga mereka,
seolah-olah mereka pemilik perniagaan yang sedang membuat pelaburan kewanga
dalam suatu usahasama. Oleh itu, berilah peluang penglibatan kepada pekerja.
Jika anda berbuat demikian, mereka akan dimotivasikan untuk menyokong standard
prestasi yang lebih tinggi di setiap tahap. Berikut ialah cara lain yang boleh
anda pertimbangkan :
a) Beri kepada
pekerja peranan meningkatkan standard atau prestasi tempat kerja : Apabila anda melibatkan pekerja dalam
meningkatkan standard atau tahap prestasi tempat bekerja, mereka ingin sekali
berkongsi idea dan cadangan bagi menambahbaik proses. Ingatlah bahawa
kebanyakkan pekerja mempunyai keinginan kuat untuk memainkan peranan dalam
meningkatkan ekspektasi prestasi sendiri dan apabila dibenarkan berbuat demian
mereka akan meletak tahap mutu jauh lebih tinggi daripada yang anda harapkan.
b) Dokumenkan
segala yang dipersetujui antara anda dengan pekerja : Sediakan
yang dipersetujui antara anda dengan pekerja. Ingatlah, anda mahukan
pekerja anda terus menjangkaukan diri tetapi anda mahu juga memastikan mereka
mencapai matlamat mereka. Inilah cara untuk memastikan pekerja tetap
bermotivasi tingg. Kemudian pastikan anda khusus tentang apa yang sebenarnya
diperlukan untuk mencapai matlamat tersebut, di setiap bidang atau fungsi kerja. Dokumenkan dan berikan
salinan ekspektasi ini kepada setiap pekerja. Pada revisi prestasi pekerja atau
apabila projek tamat, dokumen ini boleh digunakan sebagai asas bagi anda dan
pekerja membincangkan dan menilai pencapaian. Ingatlah perkara yang dinilai
ialah perkara yang pekerja dimotivasikan untuk membuat.
c) Rancangkan
pelan tindakan dan teruskan : Sebaik sahaja standard ditentukan, semaklah khusus kerja setiap orang.
Kenal pasti dan bincangkan bidang kemahiran serta kelayakan setiap orang.
Rancangkan pelan tindakan dan tugaskan kerja berdasarkan pengalaman dan tahap
ketrampilan setiap pekerja. Kemudian beritahu stiap pekerja bahawa sebaik
sahaja mereka memulakan projek dan memperoleh wawasan tentang selok belok
kerja, anda rela menyemak ekspektasi mengikut keperluan. Pastikan bahawa
matlamat mencabar tetapi realistik. Sekarang, teruskan tetapi luangkan masa
untuk memerhati dan membuat tindakan susulan. Jangan tunggu hingga tamat projek
untuk memantau pekerja. Tindakan susulan ialah cara penting bagi anda memberi
maklum balas yang diperlukan tentang prestasi kerja semasa tugasan. Tindakan
susulan juga merupakan cara yang baik bagi menunjukkan bahawa tugas anda
sebagai pengurus ialah untuk membantu setiap pekerja mencapai kejayaan –
mengukuhkan motivasi mereka untuk bekerja kuat.
Setiap pengurus tahu menghitung
tetapi pengurus bestari tahu apa yang perlu diperhitungkan.
Wallahu a’lam
Bagaimana memotivasikan setiap pekerja
Anne Bruce, 2005
No comments:
Post a Comment