Saturday, April 13, 2013

Buat pekerja berasa seperti rakan kongsi


Semarak 4 :
vs buat pekerja berasa seperti orang bawahan

Jika anda mahukan pekerja anda dimotivasikan untuk bekerja pada tahap yang paling baik, dan jika anda inginkan mereka menjadi aset yang paling berharga pada kunci kira-kira, biarlah mereka merasai dan mengalami pemilikan dalam organisasi.

Pengurus terbaik membuat pekerja berasa seperti rakan kongsi. Mengapa? Kerana apabila orang berasa seolah-olah memiliki sesuatu mereka akan menjaga, melindungi dan mencurahkan perhatian ke atas benda itu.

Satu cara yang digunakan oleh organisasi terbaik dan pengurusnya untuk membantu membina tempat kerja yang penuh dengan pemikiran keusahawanan dan rasa pemilikan (selain perkongsian untung dan opsyen saham yang biasa ) ialah untuk menamakan semula jawatan pekerja. Misalnya Starbucks dan TD Industries merujuk kepada pekerja mereka sebagai rakan kongsi. Guidant, pembuat terkenal perentak jantung mengunakan istilah pemilik - pekerja. Dan LensCrafters, Marriot, W.L. Gore, Publix Suuper Market dan Capital One menamakan pekerja mereka sebagai rakan sekutu.

Membuat semua orang berasa seperti rakan kongsi ialah satu cara yang digunakan oleh pengurus untuk mengupayakan pekerja mereka. Berikut ialah cara lain yang boleh anda gunakan untuk berbuat demikian :

a)      Galakkan pemikiran keusahawanan : Hal ini menjangkau perkongsian untung dan opsyen saham. Hal ini adalah berkaitan dengan sikap anda, sebagai pengurus, pupuk dalam diri orang lain. Memupuk set minda keusahawanan memerlukan pekerja berfikir sebagi pemilik perniagaan bukan sebagai pekerja. Istilah ini juga memberi makna pemilikan bersama dan mengambil berat tentang perniagaan dan kebahagiaan orang yang terlibat. Apabila pekerja berasa seperti usahawan, mereka dmotivasikan untuk berbangga terhadap kerja mereka kerana mereka dilayan sebagai rakan kongsi bukan orang upahan.

b)      Terangkan bagaimana perniagaan dijalankan : Bantu pekerja memahami apa yang berlaku dalam jabatan anda. Apabila pekerja tahu tempat dan sumbangan  mereka, mereka sudah pasti akan membuat kerja dengan lebih cerdas. Beri pekerja maklumat tentang sejarah organisasi untuk membantu mewujudkan perasaan bangga dan identiti. Ajar pekerja bagaimana membaca laporan tahunan syarikat jika ada. Tunjukkan mesej Ketua Pegawai Eksekutif untuk membantu memperjelaskan matamat, misi, wawasan dan kemajuan organisasi. Galakkan pekerja mengenal pasti tugasan yang dapat dilakukan untuk menyumbang secara terus kepada pencapaian matlamat strategik organisasi. Kemudian biarlah mereka bertindak terhadap idea mereka.

c)      Bantu pekerja berasa seperti pemilik perniagaan : Jika anda mahukan pekerja anda memberi lebih banyak perhatian kepada kerja, bantulah mereka lebih berkecimpung dalam kerja mereka. Berikut ialah jawapan: jika anda mahukan  pekerja dimotivasikan untuk bekerja pada tahap yang paling tingg, anda perlu membantu mereka mengawal pekerjaan; bantulah mereka berasa seperti mereka ahli komuniti dan paling penting, seolah-olah mereka memiliki perniagaan.

Yang amat mengejutkan ialah tahap pencapaian mereka yang tidak memperdulikan penghargaan.
- Abraham Lincoln

Wallahu a’lam

Bagaimana memotivasikan setiap pekerja
Anne Bruce, 2005

No comments:

Post a Comment