Semarak 22
vs jangan risau
tentang pengekalan pekerja
Pengurus, pada asasnya perlu mengekalkan orang yang dapat melestasikan
urusannya dalam perniagaan. Adakah
budaya anda merangsangkan dan menggembirakan orang yang datang kerja?
Adakah semua pekerja dilayan dengan baik? Adakah kerja mereka mempunyai tujuan
bermakna? Adalah penting kita mengekalkan pekerja terbaik kita. Memang semua
orang ingin bekerja dan kekal di tempat yang mementingkan budaya penyayang dan
hormat menghormati.
Apabila anda melabur dalam tenaga kerja, anda mencipta aset yang bernilai
dan anda tentulah ingin mengekalkan mereka dan memastikan mereka berasa
dimotivasikan. Jadi apakah yang sudah kita ketahui tentang motivasi?
Penyelidikan dan tinjauan menunjukkan berkali-kali bahawa pekerja tidak
mementingkan wang, gelaran atau nilai pemegang saham semata-mata. Malahan
mungkin anda tidak mempunyai kuasa untuk mengawal perkara tersebut. Motivasi
tertakluk kepada membina persekitaran di mana orang ingin bekerja dan bersedia
melakukan apa-apa sahaja supaya diambil bekerja dan kekal di situ.
Pengurus yang memahami perkara ini berusaha ke arah membina nama baik dalam
organisasi yang menyatakan : Semua orang ingin bekerja di sini. The men’s
Wearhouse merupakan contoh baik pengekalan pekerja yang tinggi. Pekerja baru
meluangkan lebih kurang empat hari di salah satu daripada 30 sesi yang diadakan
setiap tahun di universiti korporat. Kos yang ditanggung oleh syarikat? Sejuta
sahaja. Pulangan pelaburan? Pusingan ganti yang lebih rendah berbanding dengan
saingan dalam industri. Selain itu, semua pengurus tahu bahawa proses
mendapatkan pekerja amat rumit, mengambil masa dan penuh dengan ketidaktentuan.
Kurangkan keadaan itu dengan mengekalkan orang yang sedia ada. Berikut ialah
petua dan idea tambahan yang perlu anda ingat bagi memotivasikan dan
mengekalkan pekerja anda yang berbakat :
a) Pastikan apa
yang mengekalkan orang yang mengekalkan perniagaan anda : Pada asasnya, bina persekitaran yang
sesuai bagi pekerja – budaya yang sesuai – seperti di Google, satu daripada
enjin carian web yang paling berjaya dan kian bertumbuh. Di sini, pekerja
bermain hoki roda dalam waktu kerja, membawa anjing ke pejabat dan makan tengah
hari serta makan malam percuma di kafe syarikat. Hasilnya? Mereka bekerja
hingga lewat dan sayang akan kerja mereka.
b) Pastikan sebab
mengapa pekerja kekal :
Bukan kerana wang. Pekerja terbaik ingin bekerja di persekitaran yang
menggembirakan dan progresif di mana mereka berasa dihargai dan dihormati. Kewangan
kurang penting.
c) Biarlah nilai
dan sikap menjadi panduan : Apa yang diketahui oleh seseorang tidak sepenting siapa sebenarnya dia.
Organisasi seperti Nordstrom, Rosenbluth International, Nucor Steel dan JetBlue
percaya bahawa organisasi berjaya adalah yang berdasarkan pencarian orang
dengan set minda, nilai dan sikap, bukan pengalaman semata-mata. Mengambil
orang yang anda mahu kekalkan ialah langkah penting ke arah membina budaya yang
mendorong orang untuk ingin bersama terus menerus.
Dapatkan orang anda setiap
hari, sungguhpun kru anda sudah naik kapal
- Mike Abrashoff,
Pengasas Grassroots Leadership LLC, Boston
MA
Wallahu a’lam
Bagaimana memotivasikan
setiap pekerja
Anne Bruce, 2005
No comments:
Post a Comment