Semarak 3 :
vs jangan bimbang tentang apa yang menggerakkan
manusia
Pengurus perlu tahu apa yang menggerakkan pekerja mereka. Tahukah anda?
Sebagai contoh, jika anda meletak orang dalam pekerjaan yang memenuhi
keperluan individu semasa membuat kerja yang penting bagi organisasi, anda akan
mendapat pekerja yang lebih digerakkan untuk bertugas pada tahap terbaik
mereka.
Pengurus harus membantu pekerja berasa selesa dan yakin di tempat kerja dan
senang hati dengan pekerjaan mereka. Apabila pekerja anda datang kerja, mereka
tidak dapat melupakan aspek kemanusiaan iaitu sifat manusia mereka. Keperluan
pekerja tidak bdrganjak apabila mereka memasuki pintu tempat kerja. Untuk
memastikan orang bertugas pada tahap terbaik, anda perlu berhubungan dengan
aspek kemanusiaan atau sifat manusia mereka, mengesahkan mereka dan membantu
mereka memenuhi keperluan sendiri.
Bermula dengan memberi perhatian. Perhatikan orang membuat kerja mereka.
Apakah yang mengembirakan mereka? Apakah yang menggerakkan mereka? Apakah yang
melenyapkan minat mereka? Galakkan pekerja mencuba kaedah sendiri dengan syarat
kaedah mereka sesuai untuk membuat kerja dengan berkesan.
Kemudian hantar soal selidik pekerja tentang sikap di tempat kerja dan
minta cadangan penambahbaikan. Apabila anda mendapat maklum balas jangan
biarkan sahaja. Gunakan dapatan untuk membuat perubahan yang menambahbaik
keadaan kerja semua orang termasuk anda sendiri.
Sudah tentulah anda tidak dapat membantu setiap orang pekerja memenuhi
setiap keperluannnya. Kita pun tidak sepatutnya mengharapkan pekerjaan setiap
orang itu, walau bagaimana seronok pun,
merupakan seluruh kehidupannya. Akan tetapi, terdapat langkah tertentu yang
boleh diambil oleh semua pengurus untuk membantu pekerja memenuhi sebahagian,
atau banyak, daripada keinginan dalaman yang menggerakkan mereka membuat kerja
pada tahap yang paling baik sambil mendapat motivasi yang lebih tinggi. Berikut ialah tiga cara utama untuk
melakukan ini dengan lebih berkesan :
a) Hargailah keunikan setiap orang : Dengan mengakui kepada staf bahawa setiap orang adalah unik, anda
menunjukkan bahawa anda menyanjungi dan menghargai bakat dan kelainan individu
yang dibawa oleh semua pekerja kepada organisasi. Mana tahu, mungkin anda dapat
mencungkil bakat tersembunyi.
b) Sumbangsaran untuk kepuasan yang lebih ; Satu cara baik untuk menyumbangsaran dan seterusnya, memotivasikan
pekerja ialah dengan membina kumpulan fokus pekerja. Dengan berbuat demikian
anda akan mula mengetahui apa yang ingin dicapai oleh pekerja daripada tugasan
mereka. Minta pekerja menyumbangsaran cara untuk menjadikan kerja itu lebih
memuaskan. Jangan lupa mengambil tindakan dan melangkah ke depan dengan idea
dan cadangan. Apabila anda menerima idea pekerka yang tidak sesuai, anda harus
menerangkan mengapa dan memberi pertimbangan semula pada masa yang akan datang.
c) Andaikan tujuan bermakna adalah penting bagi semua orang : Sentiasa andaikan bahawa perkara
seperti pertumbuhan peribadi dan pengiktirafan, kreativiti serta tujuan
bermakna bukan sahaja penting bagi anda tetapi juga sama pentingnya bagi
pekerja. Minta pekerja menghuraikan pekerjaan ideal dan apa yang mereka suka
atau tidak suka tentang kerja mereka lalu gunakan apa yang anda dapat tahu itu
untuk menjadikan pekerjaan itu lebih memuaskan.
Pada asasnya, kita
berbincang tentang mendefinikan perhubungan antara bos dan orang bawah.
- Jack Welch, Bekas Ketua Pegawai Eksekutif General Electric
Wallahu a’lam
Bagaimana memotivasikan
setiap pekerja
Anne Bruce, 2005
No comments:
Post a Comment