Thursday, April 18, 2013

Sentiasa harapkan yang terbaik daripada pekerja


Semarak 13
vs pegang pada ekspektasi rendah

Semua pengurus biasanya membentuk ekspektasi terhadap pekerja mereka. Penyelidikan menunjukkan bahawa dalam sesebuah organisasi, ekspektasi kita terhadap orang lain dapat dikaitkan secara langsung dengan produktiviti, keuntungan dan ya – motivasi!. Jika anda mempunyai ekspektasi tinggi terhadap pekerja, anda memiliki alat yang berkuasa dan berkesan bagi meningkatkan prestasi serta motivasi dalam organisasi anda.

Prestasi merupakan hasil ekspektasi. Pengurus dan penyelia membentuk ekspektasi terhadap seseorang dan ini mempengaruhi cara mereka berinteraksi dengan orang itu. Jika anda tidak mengharapkan apa-apa daripada pekerja anda, mereka dapat mengesan sikap itu dan seterusnya tidak akan bekerja dengan baik. Mengapa? Ini adalah kerana ekspektasi anda mempengaruhi keinginan mereka terhadap usaha kuat. Yang penting ialah orang biasanya menjelmakan ekpektasi kita terhadap mereka. Oleh itu, harapkan yang terbaik daripada pekerja dan jangan terkejut apabila anda mendapat yang terbaik!. Berikut ialah beberapa idea bagi pengurus mencungkil yang terbaik daripada pekerja.

a) Dapat apa yang diminta : Ekspektasi mempengaruhi tingkah laku. Jika anda mengharapkan apa yang terbaik daripada pekerja, anda pasti akan mendapat yang terbaik – berulang kali. Ini benar terutama sekali apabila anda menganggap pekerja dapat membuat yang terbaik dan anda memberi mereka maklumat serta alat yang diperlukan. Pekerja mudah berasa dimotivasikan dan memberi apa yang anda (dan mereka) harapkan.

b) Ambil kesempatan daripada Kesan Pygmalion : Orang lebih cenderung bertindak mengikut ekspektasi orang lain. Prestasi pekerja meningkat apabila pengurus memberitahu terlebih awal bahawa dia akan memimpin suatu pasukan luar biasa yang terdiri daripada pekerja berpotensi tinggi. Ini adalah kerana apabila pengurus tersebut melayan pekerja seoalah-olah mereka dapat membuat kerja dengan prestasi tinggi, mereka memang dapat berbuat, mempunyai komitmen terhadap pekerja dan buatlah yang berikut : bina presekitaran prestasi-tinggi, kongsikan ganjaran yang diberi kepada kerja yang berjaya dan gerakkan orang lain kepada prestasi peringkat tinggi.

c) Bina persekitaran prestasi tinggi dan produktif : Jika anda benar-benar inginkan motivasi tulen daripada pekerja, anda mesti sengaja membina persekitaran yang menggalakkan kepada prestasi pekerja yang lebih tinggi. Ini bermakna setiap orang mesti jelas dan tertumpu kepada objektif organisasi, kerja merangsang dan mencabar, orang berasa dihargai dan disegani, orang mendapat sumber yang diperlukan dan orang bantu membantu tanpa diminta.

Kepimpinan merupakan prestasi. Anda perlu sedar tentang tingkah laku sendiri, kerana semua orang lain memang menyedarinya.
- Carly Fiorina, Ketua Pegawai Eksekutif Hewlett Packard

Wallahu a’lam

Bagaimana memotivasikan setiap pekerja
Anne Bruce, 2005

No comments:

Post a Comment