Friday, April 12, 2013

Mereka buat untuk diri sendiri


Semarak 2 :
vs mereka buat untuk anda!

Sebagai pengurus jika anda benar-benar ingin mempengaruhi motivasi orang. Anda perlu mengambil tahu sebab mengapa mereka membuat sesuatu. Anda perlu bertanya tentang tujuan dan sebab mereka. Biasanya orang tidak akan benar-benar dimotivasikan oleh sebab dan objektif anda. Pekerja sering menyoal diri : Apakah faedah bagiku? Jika anda tahu hal ini dari mula, adalah menjadi tanggungjawab anda untuk mengambil tahu motivasi pekerja dan kemudian membantu mereka mengaitkan niat itu kepada matlamat dan aktiviti organisasi. Apabila anda berbuat demikian anda juga mempengaruhi secara positif prestasi setiap pekerja yang bertugas.

Bagaimanakah anda tahu anda mempengaruhi dengan baik? Anda pasti tahu apabila pekerja mula bertanya : Apakah faedahnya bagi kami? Apabila anda menjaga pekerja dan kepentingan mereka, pekerja akan mula menyedari bahawa menjaga orang lain dan organisasi bermakna menjaga diri sendiri. Sudah tentu semua ini akan mengambil masa tetapi jika anda teruskan, pekerja akan mula menyedari dan usaha anda berbaloi.

Kebanyakkan pengurus cuba mempengaruhi motivasi pekerja dengan menggunakan pendekatan positif dan negatif. Sebagai pengurus atau penyelia adalah penting untuk anda memahami dengan jelas tiga teknik berlainan yang digunakan bagi mempengaruhi motivasi orang dalam tenaga kerja kini serta menilai kebaikan dan kelemahan teknik tesebut. Dengan mengkaji tiga cara asas yang digunakan oleh pemimpin untuk mempengaruhi pekerja mereka, anda akan berpeluang memimpin dan mencapai hasil positif dalam mendedahkan penggerak intrinsik pekerja anda.

Berikut ialah cara yang berjaya dan yang tidak berjaya dalam mempengaruhi secara positif motivasi pekerja:

a)      Ketakutan dan manipulasi tidak berjaya: Apabila pekerja dimotivasikan oleh ketakutan dan manipulasi mereka berusaha bukan untuk mencapai sesuatu tetapi lebih untuk mengelak daripada dibuang kerja. Pendekatan ini biasanya menyebabkan rasa benci kepada pengurus oleh pekerja dan hal ini menjejaskan komunikasi dan kerjasama. Hasil daripada menakutkan pekerja supaya mereka berusaha pasti akan menimbulkan kesan buruk terhadap organisasi dan pengurus.

b)      Lobak pada kayu atau ganjaran tidak berjaya : Teknik ini – yang juga dikenali senagai motivasi insentif – lama kelamaan dapat menjejaskan prestasi. Memang orang akan berusaha buat sementara untuk mendapatkan hadiah ganjaran tetapi apakah yang berlaku kemudian? Anda terpaksa memberi ganjaran yang lebih baru dan lebih baik – lobak yang lebih manis – kerana pekerja akan mengharapkan ganjaran untuk menjangkau kerja minimum mereka.

c)      Bina pendekatan yang meningkatkan pertumbuhan dan tujuan peribadi : Anda harus membantu pekerja menghargai bahawa mereka dapat membuat sumbangan dan menolong mereka berbuat demikian. Apabila anda menekan pada pertumbuhan dan perkembangan peribadi sebagai cara untuk mempengaruhi motivasi pekerja, anda bukan sahaja membantu pekerja memaksimumkan sumbangan mereka tetapi anda juga menambahbaik produktiviti syarikat. Hal ini merupakan kemenangan untuk semua.

Kemahuan utama kita ialah seorang yang dapat menggerakkan kita menjadi apa yang kita tahu kita boleh menjadi.
- Ralph Waldo Emerson

Wallahu a’lam.

Bagaimana memotivasikan setiap pekerja
Anne Bruce, 2005

No comments:

Post a Comment