Semarak 12
vs peduli ganjaran
dan penghargaan
Maklumkan dengan terus terang kepada pekerja apa yang boleh diharapkan jika
mereka memenuhi atau menjangkau standard kecemerlangan yang anda tetapkan
bersama mereka. Pastikan anda jelas tentang ganjaran yang mungkin diberi jika
matlamat tercapai. Dalam kata lain, maklumkan kepada pekerja apa yang boleh
mereka harapkan, maka mereka pasti akan berjaya melebihi ekspektasi anda. Sudah tentu, belanjanya
kurang bagi organisasi jika pekerja tidak dapat memenuhi ekspektasi anda kerana
anda dapat berjimat dengan tidak memberi ganjaran. Akan tetapi, pengurus paling
bestari tahu bahawa kejayaan, sungguhpun melibatkan perbelanjaan lebih akan
membawa kepada kejayaan dan motivasi yang jauh lebih tinggi di kalangan
pekerja.
Apabila pekerja mencapai sasaran dan memenuhi standard yang anda tetaplan
untuk mereka, berilah ganjaran dengan serta merta. Jangan tangguhkan. Dengan
cara ini, anda membantu pekerja mengaitkan terus ganjaran dengan tingkah laku
dan prestasi tinggi yang mereka capai.
Jangan janjikan apa-apa tanpa rancangan untuk menunaikannya. Sekiranya itu
berlaku, mesej yang disampaikan kepada pekerja ialah anda tidak boleh
dipercayai dan anda sebenarrnya tidak percaya kepada mereka. Sebaliknya, jangan
jadikan ganjaran alasan utama bagi prestasi pekerja. Apa yang anda mahukan
pekerja tahu ialah ganjaran merupakan penghargaan kerja baik dan bukan matlamat
membuat kerja.
Bayangkan orang di belakang prestasi kerja. Ganjaran dan penghargaan perlu
sepadan dengan pencapaian dan juga pekerja. Jika anda mahu memberi ganjaran
kepada telejurujual, misalnya dia mungkin lebih suka cuti hujung minggu
termasuk makanan dan tempat tinggal. Akan tetapi jika anda memberi ganjaran kepada jurujual
kembara, hadiah seperti itu tidak menggembirakannya kerana dia terpaksa
meluangkan banyak masa di hotel dan restoran.
Berikut ialah beberapa bentuk pengukuhan positif yang tidak mahal tetapi
membantu memberitahu pekerja bahawa anda ingin memberi penghargaan dan ganjaran
kepada mereka :
a) Bina autonomi
yang lebih : Ini
memberithu pekerja bahawa anda percaya mereka berupaya membuat keputusan yang
mempengaruhi kerja mereka. Ini juga memberi semangat kerana mereka berasa
diberi tanggungjawab tambahan.
b) Tambah darjah
pendedahan dalam organisasi : Hantar e-mel atau memo kepada semua orang untuk memberi penghargaan di
khalayak ramai tentang kerja baik pekerja. Apabila anda menambah darjah
pendedahan pekerja yang membuat kerja dengan baik, anda memperkukuhkan kerja
baik itu dengan pujian dan penghargaan anda. Sekiranya peruntukkan kewangan
mengizinkan, satu lagi cara untuk menghargai kerja baik ialah dengan memberi
pekerja itu sumber tambahan seperti sistem komputer baru, perisian, pembantu
atau wang untuk buku dan seminar.
c) Pamerkan
kejayaan : Mempamerkan
kejayaan bermakna memberi penghargaan istimewa seperti sijil berbingkai atau
plak terukir atau piala. Kadangkala pengurus suka mempamerkan kejayaan setiap
suku tahun dengan hadiah Bikin serupa
Cakap atau sijil hadiah bagi pasukan. Ada juga pengurus yang membearkan
pekerja sendiri mempamerkan usaha kuat dan pencapaian istimewa dengan meminta
mereka membentangkan kajian kes khas di persidangan pengurusan atau mesyuarat
kepimpinan taraf tinggi.
Dua perkara yang diingini
lebih daripada seks dan wang...penghargaan dan pujian
- Mary Kay, Pengasas
Mary Kay Cosmetics
Wallahu a’lam
Bagaimana memotivasikan
setiap pekerja
Anne Bruce, 2005
No comments:
Post a Comment