Semarak 6 :
vs saingan tidak
relevan
Apabila pekerja bekerjasama untuk bersaing di pasaran, tahap motivasi
mereka menaik sekadar dengan pemahaman tentang diri sendiri dan saingan mereka.
Tiada yang dapat merapatkan anggota-anggota pasukan seperti cabaran bertugas
pada tahap yang lebih tinggi daripada saingan dan seterusnya membantu
organisasi membangun.
Berbahayakah membenarkan pekerja memahami dengan lebih mendalam tentang
saingan? Mungkin – terutama sekali apabila berkaitan dengan maklumat seperti
pelan intensif pekerja, gaji dan ganjaran yang lain. Akan tetapi ingatlah,
tujuan membenarkan pekerja mengenali saingan ialah supaya anda, sebagai
pengurus, dapat menggunakan maklumat ini untuk mengambil langkah tertentu bagi
menjadikan syarikat anda tempat kerja yang lebih baik. Matlamat akhir tentunya
ialah untuk membantu membina persekitaran kerja di mana pekerja berasa
dimotivasikan oleh sesuatu selain pelan insentif atau gaji yang lebih tinggi.
Membantu pekerja memahami saingan tidak memerlukan sikap rah-rah,
seolah-olah organisasi ialah pasukan bola sepak sekolah menenga. Ini hanya satu
daripada cara untuk membantu pekerja membayangkan gambaran menyeluruh kerana
saingan merupakan sebahagian daripada gambaran menyeluruh itu.
Anda dapat mengenali saingan dengan membuat penyelidikan terhadap apa yang
mereka lakukan dan seterusnya menggunakan maklumat itu untuk menambahbaik
organisasi sendiri. Berpandukan niat itu, berikut ialah beberapa cara anda dan
pekerja anda mungkin mendapat tahu tentang saingan anda:
a) Bantu pekerja bersaing di pasaran : Tunjukkan bagaimana bersaing dengan lebih berkesan di pasaran dengan
menggalakkan mereka mengambil tahu tentang industri anda dan mengikuti aliran
perubahan industri. Sediakan belanjawan untuk keahlian pekerja dalam persatuan
profesional industri dan beri peluang kepada pekerja membaca terbitan pekerjaan
mereka. Galakkan pekerja menyalin dan menyebarkan berita, gambaran keseluruhan
dan kajian kes relevan (anda mungkin memerlukan kebenaran penerbit) tentang
industri anda. Cadangkan supaya pekerja menyertai kumpulan perbincangan
internet tentang perkara yang berkaitan dengan iindustri anda dan pengurusan
umumnya.
b) Sediakan fail tentang saingan : Tugaskan seorang untuk mendapatkan bahan promosi saingan kemudian minta
seorang menyiasat laman web saingan dan mendapatkan salinan laporan tahunan
jika boleh. Tambahan lagi, fail saingan perlu merangkuni salinan iklan, profil
eksekutif atasan dan ganjaran serta penghargaan yang diberi oleh organisasi
itu. Tugaskan satu pasukan
untuk menentukan kekuatan dan kelemahan saingan di pasaran, bahagian pasarannya
dan jangkauan globalnya.
c) Kenali saingan dan taraf organisasi anda berbanding dengan mereka : Cara yang cepat dan mudah dilakukan ini
ialah dengan mendapatkan pekerja meminta pelanggan menilai prestasi organisasi
anda berbanding dengan saingan. Minta maklumat khusus. Ambil tahu pendapat
pelanggan tentang penentuan harga program khidmat pelanggan, muru produk dan
sebagainya yang dibuat oleh saingan. Pastikan pekerja mendokumenkan maklum
balas dan menggunakan maklumat ini sebagai asas bagi penambahbaikan dalaman di
jabatan anda.
Selain mengenali perniagaan
sendiri, cara yang baik sekali ialah mengenali perniagaan orang lain.
- John D. Rockefeller,
Pengasas Standard Oil
Wallahu a’lam
Bagaimana memotivasikan setiap
pekerja
Anne Bruce, 2005
No comments:
Post a Comment