Tuesday, October 23, 2012

Epilog sebuah syair dari Naser Khosrow


Dengan membawa kemuliaan jamaah haji telah kembali
mereka bersyukur kepada Allah Yang Pengasih
di dalam perjalanan dari Arafat menuju Mekkah
dengan takzim mereka mengulangi ucapan Labbaika
ketika menghadapi kekerasan Padang Pasir Hijaz
mereka bersukaria kerana telah selamat dari siksa dan api
mereka telah menunaikan haji dan telah menyelesaikan umrah.

Kini, dalam keadaan selamat mereka kembali ke tanah air
aku menyempatkan diri untuk menyambut kepulangan mereka
walau biasanya orang-orang yang seperti aku ini tidak berbuat demikian
tetapi salah seorang di antara para jamaah itu
adalah sahabatku yang sejati.

Kepadanya aku bertanya bagaimanakah ia telah menempuh
perjalanan yang sangat sulit dan menakutkan itu
kepadanya kukhabarkan, sejak kepergiannya meninggalkan aku sendiri
yang kurasakan adalah sesal dan dukacita semata-mata.

Tetapi kini aku gembira kerana anda telah menunaikan ibadah haji
dan kerana andalah satu-satunya haji di negeri kita ini.
ceritakanlah kepadaku : bagaimanakah anda telah menunaikan haji?
bagaimanakah anda telah memuliakan Tanah Suci?

Setelah melepas pakaian dan hendak mengenakan ihram
di saat-saat hati menggelora itu apakah niatmu?
telah anda tinggalkankah setiap sesuatu yang harus anda tinggalkan?
telah anda tinggalkankah setiap sesuatu yang lebih hina daripada Allah Yang Maha Besar?
tetapi jawabnya : Tidak!

Kepadanya aku bertanya:
apakah ia telah menyerukan Labbaika
dengan pengetahuan yang sempurna dan dengan penuh takzim?
apakah ia telah mendengar seruan Allah?
atau, apakah ia telah patuh dengan kepatuhan Ibrahim?
tetapi jawabnya: Tidak!
 
Kepadanya aku bertanya:
ketika berada di Arafah,
ketika sedemikian hampir kepada Allah Yang Maha Besar
sempatkah ia berkenalaan dengan Dia?
tidakkah ia berhasrat untuk mempelajari sedikit pengetahuan?
tetapi jawabnya : Tidak!

Kepadanya aku bertanya:
ketika masuk ke dalam  Kaabah
seperti yang telah dilakukan oleh keluarga Kahf dan Raquim
tidakkah dibuangnya sikap mementingkan diri sendiri ?
tidakkah ia takut kepada hukuman akhirat nanti?
tetapi jawabnya : Tidak!

Kepadanya aku bertanya :
ketika menembak berhala-berhala
tidakkah ia memandang berhala-berhala itu sebagai syaitan?
dan setelah itu tidakkah ia menghindari kejahatan?
tetapi jawabnya : Tidak!

Kepadanya aku bertanya:
ketika berkorban,
untuk makanan orang-orang yang lapar dan anak-anak yatim
bukan Allahkah yang pertama sekali difikirkannya?
dan, setelah itu tidakkah ia membunuh ketamakan di dalam dirinya?
tetapi jawabnya: Tidak!
 
Kepadanya aku bertanya:
ketika berdiri di Maqam Ibrahim
apakah ia bersandar kepada Allah semata-mata
dengan hati yang tulus dan keyakinan yang teguh?
tetapi jawabnya : Tidak!

Kepadanya aku bertanya:
ketika melakukan tawaf
mengelilingi Kaabah
tidak ingatkah ia bahawa semua malaikat
sentiasa tawaf mengelilingi bumi?
tetapi jawabnya : Tidak!

Kepadanya aku bertanya :
ketika melakukan Saie
ketika berlari-lari di antara Safa dan Marwa
tidakkah ia menjadi suci dan bersih?
tetapi jawabnya : Tidak!

Kepadanya aku bertanya:
kini, setelah kembali dari Mekkah
dan rindu kepada Kaabah
tidakkah akunya terkubur di sana?
tidakkah ia berhasrat untuk pergi lagi?
tetapi jawabnya : Tidak!
semua yang anda pertanyakan ini
tidak satu pun yang kumengerti!

Maka kepadanya aku berkata :
Wahai sahabat! Sesungguhnya anda belum menunaikan ibadah haji?
Sesungguhnya anda belum taat kepada Allah!
Memang anda telah pergi ke Mekkah untuk mengunjungi Kaabah!
Memang anda telah menghamburkan wang untuk membeli kekerasan padang pasir!

Jika anda berniat hendak melakukan ibadah haji sekali lagi
Berbuatlah seperti yang telah kuajarkan ini!

( Haji suatu perjalanan ibadah; Dr Ali Shariati 2009 )

No comments:

Post a Comment